Online en offline communicatie | eindeloos combineren

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...

In deze tijd zijn er veel mogelijkheden om breed over verschillende platforms te communiceren. Toch zie je al te vaak dat er nog ingesleten paden zijn en communicatiebudgetten zijn vastgeroest. We doen immers elk kwartaal een advertentie in het lokale huis-aan-huisblad? Of maken we in dit digitale tijdperk een keer een actiepagina op de website? Belangrijk bij de keuze van het middel is natuurlijk het bereik van de doelgroep. En de ROI. Wat levert een actie in de krant of op het web je nu eigenlijk op? Welke doelgroep kun je goed bereiken en welke doelgroep is het meest winstgevend voor je onderneming? Allemaal vragen die beantwoord moeten worden. En dan een goede keuze maken.

Communiceer zo breed mogelijk

Maar kiezen is niet altijd nodig. De verschillende middelen en kanalen kunnen een boodschap versterken! Dus in plaats van te kiezen tussen off- en online communicatie: combineer ze! Bedenk wat je met iedere boodschap nog méér kunt doen, dan enkel het geijkte. Trek je communicatiemoment – hoe klein ook – zoveel mogelijk in de breedte. Over zoveel mogelijk kanalen, en doelgroepen. Dan zal de investering in verhouding steeds lager zijn. En de opbrengst in verhouding groter. Smeer de boodschap uit: SPREAD THE WORD!

De manieren waarop je je doelgroep kunt bereiken zijn alleen maar groter geworden met de opkomst van social media als Twitter, Hyves, LinkedIn en Facebook. Welk social network je benadert met je boodschap, is natuurlijk afhankelijk van wat en wie je wilt bereiken met je boodschap. En waarom niet gewoon allemaal tegelijk inzetten. Met één druk op de knop? Maar daarover meer in een volgende blog.

CommunicatieCase | combineer online en offline

We nemen als voorbeeld het ledenmagazine Dichterbij van een Rabobank. Daarvoor interviewde de bedrijfsjournalist van 2LVW een jong stel dat net een huis had gekocht. Met een hypotheek van de Rabobank natuurlijk. Ze konden er namelijk bijzonder snel terecht voor een hypotheekgesprek! Leuk artikel in een leuk blad. Maar deze boodschap laat zich met een klein beetje meerwerk natuurlijk makkelijk breder uitsmeren. Een papieren advertentie bijvoorbeeld is dan snel gemaakt. Met gebruik van de bestaande foto en een tekst als ‘Een eerste huis kopen, net als Maarten & Malou? Altijd tijd voor een hypotheekgesprek. Dat is het idee!’ En in het onderschrift: ‘Benieuwd naar de ervaringen van Maarten & Malou? Lees hun verhaal op www… ‘ Want deze papieren advertentie laten we natuurlijk wel weer naar de website verwijzen! Traffic!!! Op de website koppelen we het artikel via een afbeelding van de pagina uit het magazine op de homepage aan de webpagina over hypotheken: ‘Droomhuis in . . .  Persoonlijke aandacht hypotheekgesprek’. Lees het verhaal van Maarten & Malou hier. Ook een afspraak maken voor een persoonlijk hypotheekgesprek? Klik hier’. En op Twitter gaan er wat tweets uit over Maarten & Malou met daarin een link naar de hypothekenpagina of zelfs een speciale landingspagina met een actie voor starters op de woningmarkt.

Wat ik hierboven kort beschrijf, is nog niet toegepast. Het magazine bestaat wel en het artikel ook. Mogelijkheden genoeg dus. Het is een voorbeeld van hoe je met een eenvoudige boodschap over verschillende kanalen online én offline communicatie kunt combineren. Dat moet op vruchtbare bodem vallen. De Rabobank is immers een bank met ideeën 😉

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...

Een reactie op Online en offline communicatie | eindeloos combineren

  1. avatar
    Janneke 7 maart 2017 om 09:08 #

    Mooie blog! Weer een hoop inspiratie uit kunnen halen.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics