Insight #5: digital masters – veel dataprojecten mislukken

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Laden...

Wat zijn Digital Masters? Dat zijn de organisaties die het voortouw en succes hebben op het gebied van digitalisering. En dan gaat het niet alleen over Apple, Google of Facebook maar ook ‘gewone’ bedrijven zoals BOL.com, Belastingdienst en CoolBlue. Of nog gewoner . . . misschien wel jouw bedrijf.

Digital Masters

Digital Masters lopen voorop en zijn succesvol:
– 26% meer winst
– 9% meer omzet

Digital Masters blinken uit in:
– het verbeteren van hun bedrijfsprocessen, klantenbetrokkenheid en business model
– leiderschap, visie en het doorvoeren van veranderingen

Onlangs had ik een RondeTafel-bijeenkomst met een aantal vakgenoten over big data. Wat is het, hoe belangrijk is het, voor welke organisaties is het relevant, wat zijn de randvoorwaarden . . . en is het een hype? Dit laatste zou je wel denken want aansprekende voorbeelden zijn er maar mondjesmaat. Tijdens de bijeenkomst hoorde ik over veel initiatieven maar bijna alles strandt.

Een hoge uitzondering was de casus van een afvalverwerker die afhankelijk van het soort afval dat klanten aanboden een specifieke adviseur kregen toegewezen. Logisch? Natuurlijk zijn er er speciale adviseurs voor chemisch afval, kantoorafval etc. Maar daar gaat het niet alleen om. Door met een model met 120 variabelen te werken kon worden bepaald of een mannelijke of vrouwelijke adviseur het beste zou zijn, de bezoekfrequentie en nog veel meer.

Oorzaken mislukkingen . . .

Tijdens de bijeenkomst kwamen we tot een overzicht van oorzaken waarom dergelijke projecten niet van de grond komen of waarom doorpakken zo moeilijk is. Vaak ontbreekt het aan:
– een businessprobleem of kans
– visie
– financiële middelen
– technische infrastructuur
– data-cultuur
– weten waar te beginnen
– juiste mensen.

Dat het niet per se moeilijk hoeft te zijn bewijst het voorbeeld van de afvalverwerken. De ‘trekker’ is iemand op product managementniveau. Het team is een paar man groot. En er is maar een één data-analist.

Eén van de deelnemers vroeg zich af wat voor hem de ‘take-away’ van de bijeenkomst was. Twee uur met vakgenoten rond praten is leuk maar wat levert je het op. Ik moest toen denken het boek ‘Leading Digital‘ van George Westerman, Didier Bonnet en Andrew McAffee dat ik eerder dit jaar had gelezen. Een buitengewoon interessant boek waarbij met praktische handvatten wordt aangegeven hoe je technologie inzet om bestaande bedrijven te transformeren naar een nieuwe toekomst. Dat klinkt als consultant prietpraat. Maar het zo ontzettend simpel en helder dat iedereen dat kan.

Self assesment

20200604 - Leading digitial self assesmentWil je jezelf of bedrijf eens tegen het licht houden? In Leading Digital staat een zelftest . . . en daaruit blijkt of je nog een beginner bent of al een echte Digital Master.

Download self-assesment: 20200604_LeadingDigital

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Laden...
No comments yet.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics