Insight#8

Insight #7: alles weten over Excel-kwartielen?

Samenvatting:(1) hoe je met een formule handmatig kwartielen berekent(2) wat in Excel .INC en .EXC betekenen(3) duidelijk voorbeeld Als data analist of scientist raak je nooit uitgeleerd. Zo “herontdekte” ik onlangs sinds de middelbare school weer de betekenis van kwartielen, decielen en percentielen. In Excel kun je ze snel uitrekenen. Vroeger zou dat voldoende zijn […]

Continue Reading

Insight #6: haal meer uit Google Search Console

Waardevolle uitbreiding van Google Search Console met API:– koppeling van zoekwoorden, pagina en ranking– geen beperking van exportWil je weten welke pagina’s met welke zoekwoorden door Google worden gevonden? Dan geeft Google Search Console (GSC) je daarin inzicht. Een grote beperking van GSC is dat je dat per pagina moet opvragen en dat je maximaal […]

Continue Reading
20200316_egagement4_300px

Insight #2: meten van engagement

Hoe betrokken zijn de bezoekers op je website? Zijn het alleen kijkers of worden je posts echt gelezen? Daar gaat het om bij “engagement”. Onderzoek van Chartbeat toont o.a. aan dat een gemiddelde bezoeker na een actie zo’n 5 seconden echte aandacht hebben. Dus als een bezoeker zijn muis beweegt, iets via het toetsenbord invoert […]

Continue Reading
20161202_klanten

4 pijlers onder customer journey

Ben je ook altijd nieuwsgierig hoe anderen met data en de customer journey omgaan?  En bijvoorbeeld nieuwsgierig hoe in 2012 data een belangrijke rol speelde bij de herverkiezing van Barrack Obama? En dat in gewone mensentaal zonder te worden bedolven onder technische details. Dan moet je eens de meetup van DataDonderdag bezoeken. Per avond 4-5 […]

Continue Reading
Dimensie, metrics

Analytics – dimensie en metrics

  Door Sander Lenselink Worstel je vaak in Google Analytics met de begrippen dimensie en metrics? Voor “metrics” worden ook de begrippen meetwaarden en statistieken gebruikt. Een uitleg . . . Metrics Metrics zijn TELLINGEN zoals het aantal pagina weergaven of het aantal gebruikers. Dimensies Met dimensies geef je aan WAT je wilt meten zoals […]

Continue Reading
2LVW - big data tools pig hive hadoop

Big Data – beste analyse tools

Door Sander Lenselink De afgelopen tijd heb ik me grondig verdiept in Big Data en de bijbehorende analyse tools. Een course die ingaat op het (bijna) hele big data ecosysteem is “Hadoop and Big Data Technologies” van Eduonix. Ik heb me er behoorlijk op verkeken hoeveel tijd me het kostte om de hele course te […]

Continue Reading
20141119_ah-bol3

Wordt Albert Heijn met BOL een Marktplaats?

Albert Heijn en BOL.com gaan hun websites openstellen voor andere winkeliers en leveranciers. Worden deze platformen daarmee een nieuwe Marktplaats? Ahold-ceo Dick Boer lichtte dinsdag 18 november 2014 deze plannen toe tijdens een pers- en analistenbijeenkomst in Utrecht waar BOL is gevestigd. BOL.com geeft aan dat zij dagelijks 820.000 mensen bereikt. Gemiddeld kopen klanten bij […]

Continue Reading
20141104_Bigdata_schema1

Big data verandert de toekomst

Door Sander Lenselink Gaat big data de toekomst veranderen? Ik ben ervan overtuigd. Waarom dan? De hoeveelheid beschikbare data groeit explosief. Maar dat is niet de reden dat big data in de toekomst bepalend zal zijn. Er zijn een aantal onderliggende ontwikkelingen die zeker zoveel impact hebben. Aan ‘kale’ data heb je niet veel. Het […]

Continue Reading
20140107_Conversie_framework1

7 stappen voor meer conversie – meerwaarde #7

Door Sander Lenselink Hoera . . .  bezoekers worden kopers. Dan biedt jouw webshop meerwaarde ten opzichte van je concurrenten. Voordat bezoekers kopers zijn geworden is er een hele reis (customer journey) afgelegd. Via Google is men op de juiste pagina van je webshop geland. De webshop straalde vertrouwen uit en de koper werd gestimuleerd […]

Continue Reading
20140605_comfort1_lynx

7 stappen voor meer conversie – gemak #6

Door Sander Lenselink Conversie . . . worden bestellers ook echt kopers? Bij kopen op internet moet bijna altijd een formulier worden ingevuld. Zeker als je bij die webshop voor het eerst koopt. Bij het invullen van formulieren gaat het helaas vaak mis. De besteller haakt af en koopt elders! Er is geen gemak in […]

Continue Reading

2LVW online marketing & business analytics