Je schrijft een artikel met de bedoeling dat het gelezen wordt. Voor internet komt daar nog een dimensie bij: dat mensen het ook op internet vinden. Nogal een open deur maar nog heel veel tekstschrijvers, copy writers, journalisten halen hun neus op voor het schrijven voor een (zoek)machine.
Hoe schrijf je een artikel voor internet?
Eigenlijk net zo als voor een krant of tijdschrift. Goede tekstschrijvers vragen zich altijd af:
- Wat is het doel van mijn tekst?
- Waar is de lezer naar op zoek?
- Waarom zoekt hij wat hij zoekt?
Kernbegrippen
Meta-keywords hebben voor organische zoekresultaten nauwelijks betekenis meer. En toch zijn zij bij het schrijven een belangrijk hulpmiddel om je kernbegrippen te bepalen. Je hebt als tekstschrijver hiermee een kapstok om je verhaal mee te vertellen. En niet in de laatste plaats je er aan te herinneren dat die keywords ook daadwerkelijk in je tekst voorkomen. Met meta-keywords verschaf je zowel aan de (zoek)machine als de lezer duidelijkheid.
Relevantie
Zijn de kernbegrippen helder dan moet je je afvragen of deze ook relevant zijn. Een paar voorbeelden. Zitten leerlingen in de klas of in een lokaal? Ga je voor onderhoud aan je auto naar een garage of de naam van de dealer? En rij je in Frankrijk op een autosnelweg of de autoroute. En in Duitsland? Een handige en gratis tool hierbij is de Google Adwords Keywordtool. Zie ook de handige d-h-z tools op onze site 2LVW.
Veel gehoorde kritiek is dat het werken met dergelijke tools je creativiteit beperkt. Integendeel!!! De gevonden alternatieve begrippen in je tekst optimaliseren en verwerken en dat deze toch leesbaar is en loopt . . . Dan ben je echt creatief!!!
Zoekwoorddichtheid (keyword density)
Een goed verhaal zorgt voor links. Die zijn nog altijd heel bepalend voor de vindbaarheid. Net zoals je keywords in de paginatitel en kop (header) staan. Hoe vaak moeten je keywords zin je tekst voor komen? Een vuistregel is 2% tot 5%. TIP . . . houd er rekening mee dat je keywords sowieso al op de pagina, navigatie of template kunnen staan. Dus de vuistregel geldt niet alleen voor de tekst die je schrijft!!!
Vijf tips voor een hogere ranking
1. Keyword in H1
Met H1 geeft je de belangrijkste kop aan, waar het in het artikel om gaat.
2. Keyword in de titel
Veel CMS-systemen halen dit uit de H1. Met een goed CMS zoals Typo3 kun je zelf de paginatitel aanpassen. Zorg er wel voor dat de kernwoorden uit H1 in de paginatitel staan.
3. Keyword in de URL
Vaak komt de URL ook uit de H1 en ook uit tagging. Houd je er aan dat je tekst ‘slechts’ 1-2 kerngebrippen bevat, waar het werkelijk om draait.
4. Keyword in linktekst bij interne links
De keywords bevatten links naar vervolgpagina’s. Vanzelfsprekend moeten die vervolgpagina’s dan ook slaan op die keywords. Zorg er voor dat naar die vervolgpagina niet te veel (max. 3) verschillende pagina’s linken. Anders kan de structuur van de vervolgpagina gewoon niet eenduidig zijn. En dat is niet goed voor je ranking.
Een tweede vuistregel is dat de verhouding van het aantal woorden van je tekst en het aantal links op de pagina maximaal 4:1 mag zijn.
5. Keyword in externe links
Wat voor interne links geldt, gaat ook op voor externe links. Naast aandacht voor de tekst moet je bij een internetpagina ook letten op de de bijschriften van beeld, een ALT-tekst, bestandsnaam en ook video’s en audio goed beschrijft.
Overzicht van tools voor keywords en zoekwoorden.
Google Keyword Tool
geeft zoekvolumes met synoniemen
Google Insights for Search
geeft trends voor zoekwoorden per regio
Google Webmasters Tools
brengt eigen website in beeld voor o.a. seo
Google
voer je zoekwoord in en klik in linker kolom op “Meer opties”. Het “wonder wheel” geeft aan hoe het zoekwoord aan andere begrippen is gerelateerd (zie bijgaande afbeelding van een voorbeeld van “wonder wheel”).
Deze blog is is gebaseerd op een artikel van Astrid Staat, verschenen in t3n Magazine Nr. 23. Ze schrijft blogs onder haar pseudoniem Nerd in Skirt.
Goede tips! Bij het schrijven van een goed blogartikel, komt meer kijken als alleen een goede tekst. De opmaak is inderdaad erg belangrijk, niet alleen voor de leesbaarheid maar ook vindbaarheid in zoekmachines.
Dank voor het delen van deze tips Sander. Heel erg handig. Bekijk goed welke keywords je gebruikt. Onderzoek waar je doelgroep op zoekt en hoe hoog de concurrentie is op dit zoekwoord.