SEO tips voor website check

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Laden...

SEO tips voor een goede website check . . . wat is het geheim? De zoekterm website check levert meer dan 5 miljoen zoekresultaten. Er is dus nogal wat aanbod . . . en concurrentie. De dissatisfiers zijn techniek en content. BELANGRIJKER is het DOEL van een website check. Kort gezegd is dat meer relevante bezoekers, meer conversie of meer leads etc.

Stel dat je doel is om meer bezoekers naar je website te trekken. Dat gaat niet vanzelf. Tenzij een product of dienst hebt waar de hele wereld smachtend op zit te wachten. Maar zelfs Google heeft het jaren gekost om de plaats te bereiken die het nu heeft.

 Technische check
In mijn optiek gaat het om drie zaken. Als eerste moet je website technisch in orde zijn. Dat is een minimale eis. Je moet dan denken aan een snelle laadtijd, leesbare URLs, een sitemap en zo min mogelijk fouten in je programmeercode. Ook het opsporen en repareren van links die niet meer werken hoort daar ook bij. Veel winst boek je hierbij als je voor website kiest die wordt gebouwd met de bekende en bewezen tools. Denk aan WordPress, Typo3, Magento of Prestashop. Als die technische zaken zitten daar in voorgeprogrammeerd.

Content check
20131015_website-check1De volgende invalshoek voor een webcheck is content. Daarbij kijk je hoe de opbouw van de pagina(tekst) is. Is er voldoende structuur en dekt de titel van de pagina de inhoud. En heeft de paginatitel de aanduiding “h1”. Niet te verwarren met de paginatitel of pagetitle waarmee je kunt beïnvloeden hoe Google de zoekresultaten weergeeft. En zijn alle beelden / plaatjes voor zien van tekst zodat Google ze kan interpreteren? En hoe is de beschrijving (description) van je pagina want dat wordt door Google weergegeven in de zoekresultaten (zie screenshot). Dit zijn allemaal zaken die een webbeheerder of webredacteur zelf kan uitvoeren. De grootste uitdaging zit in het consequent uitvoeren van al deze zaken. Dat het er niet van komt is soms geen onwil. Want bijvoorbeeld je manager vraagt je on nu iets op de website te plaatsen. Jij was net met andere dingen bezig en doet even snel wat wordt gevraagd en vergeet die belangrijke SEO en content checks te doen. Of misschien neem je jezelf voor dat je periodiek qua content alles checkt. De eerste twee keer lukt dat wel maar daarna raakt de slop er al snel in.

SEO Website check . . . business doelen

Tot zover is het nog wel te behappen wat er gedaan moet worden. En (1) techniek en (2) helpen absoluut om meer bezoekers naar je website te trekken. Het grote werk en waar het bij een website check echt om gaat is of je website je business versterkt. Wat is voor jouw business belangrijk en helpt je website daarbij? Krijg je op je website wel de juiste bezoekers? Eendagsvliegen of terugkerende klanten?

20131015_website-check3

Naar Digital Marketing Health Check van Smart Insight

De clou is dat je bepaald wat de speerpunten van je website zijn. Een voorbeeld. Voor ons als 2LVW is een website check zo’n speerpunt. Eerst hebben we onderzocht hoe vaak mensen op “website check” zoeken. En of er veel concurrerende sites zijn. Eerlijk gezegd lag de focus eerst op het zoekwoord webscan maar daarop wordt nauwelijks gezocht. Met het zoekwoorden hulpprogramma van Google of Market Samurai kun je dat onderzoeken.

Rondom zo’n zoekwoord (keyword) maak je dan een aantal webpagina’s die aan dat thema zijn gerelateerd. En die pagina’s laat je naar elkaar verwijzen. Daarmee versterken die pagina’s elkaar. Zo hebben wij voor het thema website check pagina’s ontwikkeld op basis van de behoefte waarom men geïnteresseerd is een dergelijk check. Bijvoorbeeld omdat men ontevreden is over de website of de websitebouwer of omdat onafhankelijk advies wil. Ook hebben we gekeken naar wie de website check uitvoert; wil men dat zelf doen of door professionals.

Wat wil jij met de website? En met je bedrijf? Het ligt voor de hand dat die twee op elkaar aansluiten. Wat zijn je belangrijkste producten of diensten? En slaat “belangrijk” dan op omzet, marge of belangrijk naar de toekomst toe. Denk daar goed over na.

20131015_website-check2Wat levert dat op? Als je dat goed doet, biedt dat zicht op een top 5 notering bij Google. Heb daarbij wel geduld want het kan wel 6-8 weken duren voor iets merkt. De voldoening is groot als je op een dag jezelf bovenaan bij Google ziet staan. In het begin is je toppositie nog niet zo stabiel en kun je tijdelijk weer zakken. Dat is uiterst frustrerend maar blijf koel want al dan niet met een paar kleine aanpassingen stijg je met het betreffende zoekwoord weer.

Voor altijd?
Blijf je zoekresultaten wel goed monitoren. De concurrentie zit niet stil. Voor Google telt ook wanneer je een pagina voor het laatst hebt gewijzigd. Dus houd je pagina’s actueel. Dus niet wijzigen om te wijzigen maar met relevante informatie. Want ben je niet relevant dan haken bezoekers af. En dat ziet Google ook en treft dan maatregelen!

Hoe blijf je relevant en acuteel? Hou op de eerste plaats je vak bij. Verder zijn een statistiekprogramma’s zoals Google Analytics of Piwik een belangrijke bron voor ideeen. Welke pagina’s hebben een hoge bounce rate, een hoog uitstappercentage of worden bepaalde pagina’s in de loop der tijd steeds korter bekeken? Of hoe ontwikkelt zich het aantal terugkerende versus nieuwe bezoekers. En hoe is dat in het bijzonder voor je speerpuntpagina’s.

Met een goede website check leg je de ziel van je website (en bedrijf) bloot. Het is een illusie dat je met een enkele ingreep goed bij Google gaat scoren.  Je kunt daarmee weleens geluk hebben maar wat heb je aan pagina’s die veel bezoek trekken maar niet relevant zijn voor jou bedrijf en jou bezoekers?

Bij 2LVW kijken we vanzelfsprekend naar techniek en content. Maar wat echt telt is dat je met je website het goede verhaal vertelt. En de juiste bezoekers trekt. En vasthoudt.

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Laden...

3 reacties op SEO tips voor website check

  1. avatar
    Charlotte Jansen 26 maart 2014 om 13:39 #

    Bedankt voor de tips. Jammer dat het vaak zo lang duurt voordat een verandering zichtbaar wordt.

    • avatar
      Sander Lenselink 26 maart 2014 om 14:04 #

      Hoi Charlotte,

      Soms duurt het lang (weken), soms gaat het heel snel (paar dagen). Zelf hebben wij tegenwoordig goede (en snelle) ervaringen als je een mini-post plaatst bij Google+.

      Google breidt haar zoekalgoritme ook steeds uit. Dit om gebruikers optimaal van relevante zoekresultaten te voorzien. Daardoor moet je aan de optimalisatie-knoppen blijven draaien. Uiteindelijk gaat het om goede en relevante content voor bezoekers. En de uitgangspunten daarvoor veranderen niet; zie ook http://www.2lvw.nl/blog/seo/seo-voor-tekstschrijvers/

      -Sander

    • avatar
      Sander Lenselink 26 maart 2014 om 14:07 #

      Charlotte

      zou je ook nog rating willen geven aan “Waardeer deze post etc” . . zie linksbovenaan het artikel

      Alvast bedankt

      -Sander

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics