Samenvatting:(1) hoe je met een formule handmatig kwartielen berekent(2) wat in Excel .INC en .EXC betekenen(3) duidelijk voorbeeld Als data analist of scientist raak je nooit uitgeleerd. Zo “herontdekte” ik onlangs sinds de middelbare school weer de betekenis van kwartielen, decielen en percentielen. In Excel kun je ze snel uitrekenen. Vroeger zou dat voldoende zijn […]
Archief | Analytics
Insight #6: haal meer uit Google Search Console
Waardevolle uitbreiding van Google Search Console met API:– koppeling van zoekwoorden, pagina en ranking– geen beperking van exportWil je weten welke pagina’s met welke zoekwoorden door Google worden gevonden? Dan geeft Google Search Console (GSC) je daarin inzicht. Een grote beperking van GSC is dat je dat per pagina moet opvragen en dat je maximaal […]
Insight #5: digital masters – veel dataprojecten mislukken
Wat zijn Digital Masters? Dat zijn de organisaties die het voortouw en succes hebben op het gebied van digitalisering. En dan gaat het niet alleen over Apple, Google of Facebook maar ook ‘gewone’ bedrijven zoals BOL.com, Belastingdienst en CoolBlue. Of nog gewoner . . . misschien wel jouw bedrijf. Digital Masters Digital Masters lopen voorop […]
Insight #4: big data – tips uit de praktijk
Door Sander Lenselink Wat is de dagelijkse praktijk van Big Data? Hoe begin je en wat levert het op? In deze post gaan we daar op in. Een van de grootste uitdagingen is hoe je Big Data op de agenda van de directie krijg. Natuurlijk is de board zich bewust van de ontwikkelingen. Big Data […]
Insight #3: churn voorspellen met Neslin-model
Een praktisch model voor het voorspellen en managen van churn: Neslin-model.Churn geeft marketing- en salesmanagers vaak slapeloze nachten. Je werkt hard om nieuwe klanten te winnen maar ondertussen vertrekken er via de achterdeur ook weer. Wat zijn de insights voor accurate voorspellingen van churn? Churn is volgens Scott A. Neslin et al. in een artikel […]
Insight #2: meten van engagement
Hoe betrokken zijn de bezoekers op je website? Zijn het alleen kijkers of worden je posts echt gelezen? Daar gaat het om bij “engagement”. Onderzoek van Chartbeat toont o.a. aan dat een gemiddelde bezoeker na een actie zo’n 5 seconden echte aandacht hebben. Dus als een bezoeker zijn muis beweegt, iets via het toetsenbord invoert […]
Insight #1: tijd bounce pagina – niet bij Google
Om met de deur in huis te vallen . . . Google Analytics meet niet de tijd van bezoekers op een bounce pagina. En dat is een groot gemis. Bij de optimalisatie van websites gaat altijd veel aandacht gaat uit naar de bounce pagina’s. Zeker als de bounce rate hoog is (60% of 80% of […]
4 pijlers onder customer journey
Ben je ook altijd nieuwsgierig hoe anderen met data en de customer journey omgaan? En bijvoorbeeld nieuwsgierig hoe in 2012 data een belangrijke rol speelde bij de herverkiezing van Barrack Obama? En dat in gewone mensentaal zonder te worden bedolven onder technische details. Dan moet je eens de meetup van DataDonderdag bezoeken. Per avond 4-5 […]
Analytics – dimensie en metrics
Door Sander Lenselink Worstel je vaak in Google Analytics met de begrippen dimensie en metrics? Voor “metrics” worden ook de begrippen meetwaarden en statistieken gebruikt. Een uitleg . . . Metrics Metrics zijn TELLINGEN zoals het aantal pagina weergaven of het aantal gebruikers. Dimensies Met dimensies geef je aan WAT je wilt meten zoals […]
Google Analytics – wat heb je er aan?
Google Analytics . . . wat heb je er aan? Op bijna iedere website is dat wel geïnstalleerd. En misschien log je met je Google-account ook weleens in om naar de resultaten te kijken. En vervolgens duizelt je het om vervolgens weer snel wat anders te doen. In deze blog een paar concrete voorbeelden hoe […]
Optimaliseer met webscan en second opinion
Met regelmaat worden we gevraagd voor een webscan en second opinion over een website. De achtergrond is vaak dat men ontevreden is over de bestaande website of webbouwer. Jammer want een actuele website biedt zoveel kansen. Ook wordt een webscan en website check ingezet om de website te optimaliseren. Wij benaderen een webscan of second […]
Google+ extra impuls voor vindbaarheid en SEO
Google+ is vorig jaar zomer (2011) gelanceerd en laat een spectaculaire groei zien. Maar nog altijd wel op ruime achterstand van Facebook en Twitter. Je kunt al dan niet een fan van Google zijn maar als je vanuit SEO beter gevonden wilt worden dan is Google Plus een ‘must’. Als 2LVW werken we ook actief […]
500+ rijen in Google Analytics reports
Reports in Google Analytics zijn (vanaf V5) beperkt tot 500 rijen. In zijn blog geeft Andre Scholten aan hoe je deze beperking kunt ‘breken’ en tot 10.000 naar je Excel kunt exporteren. Dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld over een langere periode een overzicht van al je zoekwoorden wilt maken. De stappen die Andre […]
Multi-Channel Funnels / Trechters
Stel je zet voor je webwinkel een aantal communicatie-kanalen in om traffic te genereren. Denk aan Adwords, e-mail of SEO. De klanten die kopen, via welk kanaal komen die nu binnen? Heel vaak bezoeken klanten meerdere keren de website voordat ze iets kopen c.q. het tot conversie leidt. Misschien dat het eerste contact via Adwords […]
Prospects worden ‘leads’ | conversie
De conversie van prospects naar leads komt er eigenlijk op neer dat je bezoekers via SEO, e-mail, Twitter, of Adwords op specifieke landingspagina’s krijgt. Het spreekt voor zich dat die specifieke landingspagina qua content aansluit op het bericht waarmee de bezoeker wordt ‘gelokt’. Laat je toch al je verkeer landen op de homepage . . […]
Analytics voor e-commerce vraagt om Custom Variables
Wil je met analytics alles uit je e-commerce site halen? Kijk dan eens naar Custom Variables binnen Google Analytics. Hiermee kun je nog scherper segmenteren dan al mogelijk is met de ‘advanced segments’. De afgelopen tijd hebben we ons als 2LvW hier stevig in verdiept. De officiële documentatie van Google over Custom Variables is nogal […]
10 basic tips voor SEO
Search Engine Optimization (SEO) — het zo hoog mogelijk scoren in de zoekresultatenpagina’s van Google en Bing — onderdeel zijn de groeistrategie. SEO heeft het basale doel om de zichtbaarheid van jouw site te vergroten. Oftewel meer websitebezoek en bezoekers vanuit de gewenste doelgroepen. SEO kan heel complex zijn waarbij de support van specialisten noodzakelijk […]
Analytics die het management absoluut wil weten
Welke metrics moet je nu echt rapporteren aan het management? Heel vaak is het management zelfs niet eens geïnteresseerd in je rapportages. Dat komt omdat wat jij belangrijk vindt (en dus rapporteert) niet aansluit bij ‘waar het management mee bezig is’. Communicatie is hier wederom het sleutelwoord. In mijn post Van webstrategie naar metrics | […]