Door www.business.com wordt regelmatig onderzoek verricht naar de bewegingen op internet. Een van de aspecten is ‘Wat levert social media op.” Velen zijn nog sceptisch over social media. Misschien dat onderstaand overzicht hen overtuigt. voor de ‘fans’ staat het nut van social media weer eens op een rij. De centrale vraag die we in deze post uitwerken . . .
Vraag:
Hoe beoordelen bedrijven het succes van social media?
2009
|
2011
|
|
Website traffic |
61%
|
68%
|
Brand awareness |
54%
|
61%
|
Engagement with prospects |
57%
|
60%
|
Engagement with customers |
50%
|
52%
|
Brand reputation |
42%
|
47%
|
Prospect lead quality |
33%
|
40%
|
Revenue |
42%
|
38%
|
Prospect lead volume |
36%
|
37%
|
Useful product feedback |
23%
|
26%
|
Other |
3%
|
De scores in 2011 zijn beduidend hoger dan in 2009. Dat betekent dat social media steeds belangrijker wordt. Tweederde geeft aan dat zij door social media meer webverkeer genereren. En daar begint (nieuwe) business natuurlijk mee.
Social media heeft een grote bindende factor (engagement). Voor prospects is dat nog hoger dan voor klanten (60% resp. 52%). Dat dit voor klanten iets lager ligt dan voor prospects ligt voor de hand; voor prospects is internet vaak nog het enige communicatiekanaal met de leverancier.
Opvallend is dat ‘revenue’ iets minder vaak wordt genoemd. Als je geen webwinkel hebt dan is dit moeilijker meetbaar. En zeker in b-t-b is persoonlijke verkoop het belangrijkste kanaal. Via internet en social media wordt de ‘sales’ voorbereid en in een persoonlijk gesprek afgerond. Zie de hoge scores op ‘engagement’.
Twijfel niet langer . . .
Een groot of klein bedrijf? Twijfel niet langer maar verdiep je in social media. Onze ervaringen bij 2LVW spreken ook boekdelen. Voorheen hadden we een enkele bezoeker op onze site. Sinds we actiever zijn met blogs en Twitter hebben we tot tientallen bezoekers per dag!!!
Hulp nodig bij de aanpak van social media, blogs, Twitter etc? Laat ons even weten via sander@2lvw.nl
Meer weten over het onderzoek van www.business.com? Stuur even een email en wij brengen een exemplaar!
No comments yet.