Social media dashboard analytics | Netwerken onderhouden en resultaten meten met Hootsuite

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...
Print Friendly, PDF & Email

 

 Hoe een uil je social-media-strategie kan ondersteunen…

 

Hootsuite: social media dashboard
Je bent druk met bezigheden ontplooiien op Facebook. Denkt er misschien zelfs over om een fanpage op te zetten. Je Twittert er al aardig op los en bent gezien op LinkedIn. Allemaal met als doel de traffic naar je website te vergroten. Al met al gaat er nog best veel tijd in zitten. En of het nu resultaat oplevert? Probeer daarom eens te werken met een social media dashboard zoals Hootsuite: het dashboard met de uil. Het werkt tijdsbesparend en geeft bovendien tal van inzichten in je inspanningen! Hier Hootsuite in het kort.

Je netwerken volgen
Het dashboard van Hootsuite geeft je de mogelijkheid om al je sociale netwerken in te laden in verschillende streams. Je verschillende social media profielen worden onder tabbladen ondergebracht. Zo kun je makkelijk van de één naar de ander navigeren. En dus in één applicatie zien, wat er in al je netwerken gebeurt. Hootsuite is van Amerikaanse makelij en heeft dus een bepaald aantal sociale netwerken waarmee gelinkt kan worden. Hyves behoort daar niet toe. Facebook uiteraard weer wel. Met de mogelijkheid om naast het persoonlijke profiel ook pages en groups toe te voegen. Op onderstaande afbeelding staan de connectiemogelijkheden op een rij:

 

 

 

 

 

 

 

 


Berichten posten

Berichten posten is oneindig eenvoudig met Hootsuite. Geen gekopieer en geplak van berichten die je over meerdere netwerken wilt verspreiden. Gewoon één keer intypen en aanvinken in welk netwerk je de boodschap wilt verspreiden! Nu verschijnt je boodschap gelijktijdig op Facebook en Twitter én zien je LinkedIn-contacten het ook.

 

 

Hootsuite voorziet verder in de mogelijkheid om een afbeelding toe te voegen aan een bericht. Of een link. Hootsuite heeft een eigen URL-verkorter, die lange en vaak ‘lelijke’ urls omzet naar een korte Ow.ly (of naar keuze een ow.li / ht.ly /óf ht.li). Je plakt eenvoudig de link in het daarvoor bestemde venster en SHRINK! Je kunt daarbij bovendien aanvinken of je een thumbnail van de informatie achter de link wilt laten zien.

 

 

 

 

 

 

 

Berichten agenderen met de publisher
Vrij recent is er een optie toegevoegd om je berichten te agenderen vanuit de Publisher-functie. Dat kan ook direct vanuit de berichtenbox. Je kunt vooraf bepalen wat je wanneer wilt verzenden. Handig als je campagne voert. Gewoon tweets klaarzetten dus!

 

 

 

 

 

 

 

Quick Analytics
In Hootsuite kun je (tegen een zeer schappelijke maandelijkse vergoeding), statistieken bijhouden. En daar zijn we natuurlijk dol op! Je kunt bekijken óf, door wie en vanuit welk netwerk er geklikt wordt op de links die je meestuurt. Hootsuite meet de gegevens van de meegestuurde Ow.lys. Hoe vaak is er op je link geklikt?

 

 

 

En is er dan geklikt vanuit je Facebooknetwerk of vanuit LinkedIn bijvoorbeeld? Deze gegevens geven inzicht in waar je waardevolle luisteraars/volgers zitten. Ook kun je zo nagaan in welke netwerken er op bepaalde boodschappen meer of beter wordt gereageerd. Dus wáár je een specifieke social media campagne het beste in zou kunnen zetten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hootsuite analystics geeft ook de mogelijkheid om je Google Analytics gegevens in te laden. Je kunt de belangrijkste gegevens nu bij elkaar zien. Door de zogenaamde Tweets Overlay te gebruiken, kun je in één grafiek zien of je tweets websitebezoek stimuleren: de conversie van Twitter naar je website.

 

 

 

 

 

 

Ook je Facebook insights kun je in Hootsuite uitlezen. Wie daar je bezoekers zijn, wat hun geslacht is en hoeveel reacties/likes je hebt vergaard de afgelopen periode. Bovendien is afgelopen week de interface met Facebook uitgebreid in Hootsuite. Je kunt nu gemakkelijk direct op alle posts van je contacten reageren. Nog meer tijdbesparing en gebruikersgemak dus!

Rapporten maken met Analytics builder
In de Custom Analytics is er de mogelijkheid om rapporten te maken met behulp van templates. Want al die gegevens en statistieken zijn natuurlijk leuk om op je beeldscherm af te lezen, maar we willen ze uiteraard graag in onze handen hebben. Om te analyseren, te bespreken en onze campagnetactiek op aan te passen. Daar zijn sjablonen voor.

Er zijn wel kosten verbonden aan het maken van de rapportages in de vorm van een puntensysteem. De Ow.ly Click summary is gratis. Maar een Proposal Report (waaruit je de voortgang van je social media campagne in Twitter, Facebook en je website(s) kunt aflezen) kost bijvoorbeeld 45 punten. Een Hootsuite PRO abbonement is goed betaalbaar en geeft je 50 punten per maand om te besteden. Wel een beetje zuinig zijn dus! En dat zal niet meevallen in het begin, want het is natuurlijk verslavend om in kaart te kunnen brengen wat je doet met je netwerken en zij met jou!

Ook onderweg op de hoogte met de mobiele app
Er is van Hootsuite een zeer goede mobiele app beschikbaar. Je kunt daarop dezelfde netwerken aanmelden en bijhouden als in je pc-versie. Je kunt zelfs je Ow.ly Statistieken aflezen. Zo blijf je onderweg ook op de hoogte! De app is makkelijk in het gebruik en erg overzichtelijk. Al je netwerkstreams in één app. Handig toch?

DOEN!
Hootsuite is het echt waard om eens goed mee aan de gang te gaan als je in de socialmediamarketinghoek zit. Klakkeloos Twitteren in de hoop dat er iets van komt, is verleden tijd. Hootsuite geeft gemak, planning en inzicht in je sociale netwerkverkeer. Wij zeggen: DOEN!

De gratis versie voorziet je 30 dagen lang van enkele Quick Analytics (daarna wil je ongetwijfeld meer ;-)). Probeer het op Hootsuite.com

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...

, , ,

2 reacties op Social media dashboard analytics | Netwerken onderhouden en resultaten meten met Hootsuite

  1. avatar
    martin 24 november 2014 om 15:58 #

    Linda,

    Stel dat ik bij een firma werk met 50 accountmanagers die allemaal een twitter account willen. Kan ik deze dan aanmaken via Hootsuite? Gelden deze 50 dan allemaal koppelen binnen een Pro-account? Is er dan nog steeds sprake van 1 Teammember of van 50? En dus 50x$15 per maand? Kunnen deze 50 twitter accounts onder ‘curatele’ zetten, zodat pas iets gepubliceerd wordt zodra wij dit accorderen?

    Martin

    • avatar
      Linda van Doren 24 november 2014 om 16:31 #

      Beste Martin,

      50 twitterende managers lijkt me wat overdreven ;-). Het is natuurlijk altijd veel beter om in je organisatie iemand (of een beperkt aantal personen) aan te wijzen die zich bezig houden met uitingen op social media. Zij weten dan precies van de hoed en de rand en gebruiken de juiste tone-of-voice. Anders wordt het een ouderwetse pierenpot, lijkt me zo. Maar om echt antwoord te krijgen op je vraag, kan ik je het beste doorverwijzen naar het volgende blog. Het is even lezen en kijken, maar ik denk dat je hier wel iets aan hebt http://blog.hootsuite.com/set-up-and-use-hootsuite-teams/.

      Twitterse!

      Linda

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics