Google Panda is een strategische update voor het zoeken op internet. En vooral voor de zoekresultaten.
Het achterliggende idee van Google Panda is dat mensen relevante en betrouwbare zoekresultaten willen. Het internet wordt bevolkt door vele geautomatiseerde websites die alleen maar doorverwijzigingen in lijstvorm (article listings) weergeven. Hoe vaak krijg je niet een ‘interessant’ zoekresultaat maar dan staat er helemaal NIETS op de betreffende pagina. Terwijl zelfs in de toelichting bij het zoekresultaat jouw trefwoorden voorkomen. Irritant en irrelevant . . . voor jou, mij en iedereen en dat vindt ook Google. Google Panda weert deze zoekresultaten en geeft de websites waarvan ze afkomstig zijn een lagere ranking. Iedereen blij, toch?
Deze retorische vraag geeft ruimte voor een paar aanvullingen:
- inbound links de sites (article listings) die nu door Google Panda worden geweerd bevatten veel links naar ‘gewone’ sites. Zoals bekend zijn inbound links erg belangrijk voor je ranking. De kwaliteit van de link beoordeelt Google met de invoering van Google Panda als veel lager. En dat werkt ook door in de waarde bij Google van jouw site. Dus beter een ‘authentieke’ link dan een vanuit article listings
- seo manipulaties sommige websitebeheerders proberen een hogere ranking te verkrijgen door kunstmatig aan webpagina’s en in meta-tags trefwoorden toe te voegen. Het ‘oude’ Google zag dit als waardevolle pagina’s. Google Panda doorziet de truc en ‘waardeert’ dat met een lage ranking
- links op een website als Google Panda constateert dat een website veel ‘slechte’ links heeft dan zouden de ‘goede’ links daar ook onder kunnen lijden. Immers, Google Panda ziet de ‘goede’ links niet als ‘slecht’ maar wie zegt dat die ook niet slecht zijn. Oftewel, als het algemene beeld is dat een webpagina twijfelachtig is dan heeft het ook negatief effect op de hele website en zelfs het hele (sub)domein.
- page level vs. site level Critici van Google Panda beweren dat als je een enkele ‘verkeerde’ pagina op je site hebt, de hele website door Google in de ban wordt gedaan. Zij baseren dat op het feit dat sommige websites helemaal uit de rankings verdwijnen. Voor commerciele websites met ‘article listings’ is dat zo. Maar link-specialist Eric Ward stelt dat dit verder ONJUIST is. Sommige websites bieden veel goede informatie ondanks een paar volgens Google ‘verkeerde’ pagina’s
Hoe verkrijg je nu een hoge site rank of page rank? Antwoord: als jou site of pagina goede antwoorden geeft op vragen. En daarbij moet je specifiek zijn. Zoek je marktnis (niche) op. Webpagina’s over specifiek koala beren geven feitelijk meer informatie dan die over beren in het algemeen. En koala beren in dierentuinen weer nog specifieker. Kortom, met Google Panda komen relevante en betrouwbare zoekresultaten een stap dichterbij. Het manipuleren van de zoekresultaten wordt moeilijker. Gelukkig maar want daar is niemand bij gebaat. Het gaat om authenticiteit!!! Wat is een goede website? Google geeft hiervoor 23 (!) aanwijzigingen . . . in de blogpost Over kwaliteit gesproken.
Nog geen reacties.