7 tips voor SEO in Typo3

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Laden...
Print Friendly, PDF & Email

Meer weten over SEO in Typo3? Deze post geeft een tips hoe je met SEO beter kunt scoren. Een combinatie van slim nadenken en techniek.

Het staat buiten kijf dat de vindbaarheid (SEO) bij Google essentieel is. Zorg dat je de eerste tien zoekresultaten staat. De plaatsen 11 – 20 genereren nog maar 10% van het bezoek. Om je ‘ranking’ te sturen is het handig dat je over goede tools beschikt. Typoo3 heeft die!

Welke zoekwoorden

Typo3 logoHet belangrijkste is dat je je vooraf bedenkt met welke zoekwoorden je hoog wilt scoren. Voor elk zoekwoord of combinatie daarvan moet je een specifieke webpagina maken. En die pagina optimaliseer je dan voor zoekmachines.

Zoekmachines willen graag relevantie bieden. En dat kunnen ze van een webpagina ALS de boodschap duidelijk. De valkuil is dat klanten (daarom) zoveel mogelijk op een webpagina willen wegschrijven. FOUT!!! Het gaat juist om jezelf te beperkt zodat de boodschap van een pagina duidelijk is.

200 criteria

Zoekmachines hanteren wel 200 criteria om de zoekresultaten te “berekenen”. In de praktijk zijn er zo’n 10 – 15 bepalend. Google is daarin open, bijvoorbeeld in haar Richtlijnen voor Webmasters. Ook de Startersgids voor het optimaliseren van zoekmachines is heel informatief. Bedenk dat de criteria waarop de zoekresultaten worden bepaald evolueren. Voorheen speelden meta-tags een belangrijk rol zodat aan pagina’s vele termen werden toegevoegd in de hoop op een betere vindbaarheid. Het spreekt voor zich dat dat eigenlijk niet werkt. Immers, bezoekers landen dan op pagina’s die feitelijk niet gaan over wat ze beloven. Dat is teleurstellend voor de bezoeker en schaadt ook het imago van zoekmachines. Die willen alleen maar relevante zoekresultaten tonen.

Recente nieuwe criteria zijn de ‘leeftijd’ van het domein en de performance van de website. In Google’s Webmaster Tools kan de snelheid van de website worden gemeten.

Tools en tips voor SEO Typo3

De standaardconfiguratie van Typo3 kan worden uitgebreid met (gratis) verkrijgbare extensies. Op het gebied van SEO zijn belangrijke tools:

#1. scriptmerger

Deze extensie minimaliseert de http requests door het samenvoegen van je css and javascript.

#2. basic SEO Features – – – TIP !!!

Dit is een extensie (seo_basics) waarbij een aantal van onderstaande extensie zijn gebundeld. Het geeft overzichtelijk de pagina-titels weer en ook de meta-tag zoekwoorden de beschrijving die Google in haar zoekresultaten toont.

#3. leesbare URL’s

Een URL zoals bijvoorbeeld “. . . www.2lvw.nl/index.php?id=198″ zegt ons mensen niet zoveel. Evenzo zoekmachines.
Dit is veel duidelijker:
“. . . /www.2lvw.nl/online-marketing/” en zegt direct waar de pagina over gaat, nl. online-marketing. Typo3 biedt de extensies “realurl” en “coolurl”.

#4. SEO voor afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen ook voor zoekmachines worden geoptimaliseerd. Standaard zijn hiervoor de ALT- en TITLE tags. Ook kunnen zoekwoorden in het bestandsnaam worden opgenomen. Als Typo3 echter dynamisch afbeeldingen genereert dan krijg je onleesbare bestandsnamen. Met behulp van de extensie “fl_realurl_image” worden de bestandsnamen van de afbeelding weer leesbaar.

#5. sitemap

Zoekrobots doorzoeken het internet naar nieuwe pagina’s. Doe je niets dan moet je maar afwachten wanneer de zoekrobots bij jouw langskomen. Met de extensie “google_sitemap” informeer je Google dat je site bestaat en wat de actuele structuur is. Hierdoor komen de zoekrobots doelgericht langs.

#6. titel webpagina’s

Behalve de domeinnaam is de titel van de pagina een van de belangrijkste criteria voor de ranking van de zoekresultaten. Standaard wordt in Typo3 de “title-tag” als pagina-titel gebruikt. Met de extensie “browser_page_title” kan voor een andere dan de “title-tag” als pagina-titel worden gekozen. Beperk je tot 6-8 woorden als pagina-titel. Meer wordt door Google niet getoond.
De pagina-titel hoef je niet per se in de zoekwoorden op te nemen. Het doel van de pagina-titel is dat de bezoeker de pagina aanklikt. Pagina-titels zoals “Welkom bij 2LVW” hebben geen enkele zin.
Waarschuwing: probeer de bezoeker niet voor de gek te houden. De pagina-titel moet echt slaan op de inhoud van de pagina. Gebruik dus geen woorden als “gratis” als je niets gratis op die pagina aanbiedt.

#7. pagina-inhoud / content

Al het voorgaande zijn technische zaken voor SEO binnen Typo3. Uiteindelijk gaat het er om dat de pagina voor de bezoeker relevant en interessant is. Redacteuren en moderatoren die webpagina’s maken en onderhouden moeten weten hoe je voor online-media schrijft. Je moet weten voor welk zoekbegrip de pagina bedoeld is. En wie je als bezoekers op het oog hebt. Realiseer je dat een bezoeker begrippen anders noemt dan jijzelf. Bijvoorbeeld, de service aan auto’s is dat “onderhoud” of is dat meer verwant met “garage”? Moeilijk maar wel bepalend voor de pagina-content.

Voor punten waar je bij het schrijven van teksten voor je website op moet letten bereiden. Zie onze post Tips voor tekstschrijvers voor hogere ranking (seo).

Deze post is gebaseerd op een artikel van Jochen Weiland wat voorjaar 2011 in het magazine T3N verscheen.

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Laden...

, ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics