Het nieuwe Google Adwords biedt de adverteerder meer dimensies om zijn campagne mee te targeten. Het gaat voortaan om apparaat, regio en tijd.
Google Adwords speelt in op wereld die altijd online is
In een blogpost van Adwords van 6 februari werd het nieuwe Google Adwords geïntroduceerd. Het haakt in op een wereld die continue online is en dat mensen veelvuldig switchen tussen diverse apparaten: desktop, tablet en smartphone. In Engeland, bijvoorbeeld, is het aantal tablets verdubbeld. We willen de adverteerders helpen om in te spelen op dat wisselende gedrag en de consument overal te kunnen bereiken.”
Met ‘geoptimaliseerde campagnes’ kun je een zoekcampagne definiëren en voor alle biedingen bepalen op welke tijd, welk scherm en welke locatie de uitingen moeten verschijnen. Een tweede feature is ‘click-to-call’, om een adverteerder direct vanuit een reclame te kunnen bellen. Het wordt ook mogelijk om appdownloads te meten.
Als voorbeeld neemt Google de AdWords-campagnes van een pizzeria. Iemand die om 13.00 uur een advertentie ziet op zijn desktop zit in een andere omgeving met andere intenties dan iemand die om 20.00 uur met zijn mobiel, onderweg, naar een pizzeria zoekt. “Signalen zoals locatie, tijdstip en de mogelijkheden van het gebruikte apparaat zijn steeds belangrijker geworden bij het weergeven van de juiste advertentie.”
Kansen voor adverteerders . . . een voorbeeld
Eigenlijk was het ‘oude’ Google Adwords vrij plat. Je kon tijden/dagen instellen waarop de advertentie werd getoond. Ook kon je een geografisch gebied instellen. Maar daar bleef het wel bij. Deze bestaande functies zijn nu veel geavanceerder. Nu heeft het de adverteerder de mogelijkheid om nog meer te differentiëren naar plaats en apparaat. En zijn budget daarop af te stemmen. Een toepassing is bijvoorbeeld bij een van onze klanten Luxor theater uit Rotterdam. Voor bepaalde voorstellingen / genres komt het publiek bijvoorbeeld voornamelijk uit Rotterdam-stad en bestellen veel kaarten via de smartphone (bijvoorbeeld MOSAIC-profiel “Stadse Alleseters”). Dus stel je Google Adwords in op Rotterdam-stad en smartphone. Een andere doelgroep die vaak musicals bezoekt komt voor een groot deel ook van buiten de regio en bestellen via de laptop of desktop. En daar kun je dan ook op inhaken. En omdat we weten dat mensen van buiten de regio meer kaarten kopen en een diner boeken zijn de relevante keywords Luxor theater mogelijk meer waard dan bezoekers uit de stad.
Bronnen:
Google Adwords blogspot d.d. 06-02-2013
Emerce
Nog geen reacties.