Advertenties, billboards, TV spots – oftewel outbound marketing – zijn niet meer de enige middelen om van je te laten horen bij bijvoorbeeld de introductie van nieuwe producten. Internet verandert de marketingfunctie fundamenteel. Door het internet oriënteren en zoeken klanten anders en staan merken en producten in een heel ander perspectief. Moderne marketing — inbound marketing — gaat uit van een dialoog die veelal wordt gefaciliteerd door social media.
Deze post is een bewerking van een bericht van Laura Drell aangevuld met eigen inzichten en ervaringen. De afbeeldingen die hieronder zijn gebruikt zijn een infographic van Voltier Digital.
Meer lezen over inbound marketing? Zie onze post Bezoekers worden leads | conversie.
Wat is inbound vs outbound marketing?
Voor wie ‘inbound’ en ‘outbound’ niet meer helemaal scherp hebben . . . Onder outbound worden de klassieke marketingtechnieken verstaan zoals adverteren, direct mail, TV-reclame etc. Hierbij zoekt de adverteerder actief klanten en prospects. Door grote communcatiedruk wordt de aandacht van de doelgroep ‘opgeeist’. In extreme vorm kennen we dit allemaal als we weer eens door telemarketeers tijdens het eten worden gestoord. Outbound staat voor de beweging van de adverteerder naar de klant en prospect.
Inbound staat voor de tegenovergestelde beweging; de klant of prospect zoekt het contact met de adverteerder (fabrikant of dienstverlener). Dat gebeurt niet vanzelf maar omdat de adverteerder met blogs, nieuws, tweets etc regelmatig op internet van zich heeft laten horen en ook goed vindbaar (SEO) is, krijgt de klant / prospect vertrouwen in het product of dienstverlening en koopt het of neemt contact op.
Samenvattend, de ‘push’ factor bij outbound marketing is groot. Bij inbound marketing gaat het er om de aandacht van de klant te ‘verdienen’ door hem eerst relevante informatie te geven.
Waarom outbound marketing steeds minder werkt . . .
Vaak wordt gesteld dat adverteren, direct mail etc erg duur is. Ik wil dit graag nuanceren. Als het absoluut niet rendabel zou zijn, waarom zou er dan nog steeds zoveel worden geadverteerd? En vaak worden de kosten van inbound marketing onderschat en is hierop nauwelijks zicht omdat er heel veel verborgen interne uren van medewerkers in gaan zitten.
Enkele feiten die toch elke marketeer aan het denken moeten zetten:
- 44% van direct mail wordt nooit geopend
- 86% van de kijkers zapt TV-reclame weg
- 84% van de 25 – 34 jarigen verlaat websites vanwege irrelevante of opdringerige reclame
- het ‘Bel me niet register’ telt 7,5 (!!!) miljoen mensen die niet gebeld willen worden (per 1-10-2012)
Inbound marketing is de strategie van ‘getting found by customers’. Het bedrijf ‘verdient’ de aandacht van haar omgeveng. Outbound marketeers kopen aandacht.
Inbound marketing = Content marketing
Content staat bij inbound marketing centraal; denk aan ‘white papers’, ebooks, blogs / vlogs, podcasts en vindbaarheid (SEO). Inbound marketeers zijn ook actief met social media. Vanzelfsprekend moet die content interessant en relevant zijn en toegevoegde waarde bieden. Allemaal zo eenvoudig en logisch . . . o zo moeilijk in de uitvoering.
Trends . . .
Misschien is er op onderstaande cijfers het nodige af te dingen, ze geven wel een richting aan. Marketeers geven aan dat
- 61% in 2011 meer wil investeren in inbound marketing
- de afgelopen 2 jaar de budgetten voor social media zijn verdubbeld
- 83% Facebook ziet als ‘critical’ of belangrijk
- 65% blogs ziet als ‘critical’ of belangrijk
- 57% klanten heeft verkregen via blogs
- 42% klanten heeft verkregen via Twitter
- inbound marketing per lead 62% goedkoper is
Als je de originele infographic van Voltier Digitial wilt downloaden, klik dan hier.
Nog geen reacties.