Door Sander Lenselink
Conversie . . . worden bestellers ook echt kopers? Bij kopen op internet moet bijna altijd een formulier worden ingevuld. Zeker als je bij die webshop voor het eerst koopt. Bij het invullen van formulieren gaat het helaas vaak mis. De besteller haakt af en koopt elders! Er is geen gemak in de zin dat het de besteller makkelijk wordt gemaakt.
Formulieren zijn nu eenmaal een must bij online winkelen. Je hebt contactgegevens nodig, afleveradres, betaalgegevens etc. En een formulier is evengoed noodzakelijk bij het aanvragen van informatie, abonneren op een nieuwsbrief of aanmaken van een nieuw account.
‘Gemak’ is de 6e stap in het framework om conversie-killers te ontdekken. Conversie-killers zijn drempels die in je website zitten waardoor mensen afhaken. Het 7-stappen-framework geeft je een leidraad om gestructureerd te werk te gaan. De eerste insteek is vaak om met de webbouwer en mensen uit het bedrijf die er ‘verstand van hebben’ om de tafel te zitten. Ook worden hiervoor vaak A/B-testen uitgevoerd maar daarvan is de doorlooptijd vaak lang. De interne en externe deskundigen komen vaak met reactieve oplossingen. Zoals gezegd ontbreekt de structuur in het vinden van conversie-killers. De rode draad van het framework is om de denken en kijken als bezoeker. Een open deur van jewelste . . . maar oooooooooo zo moeilijk.
Als mensen hebben besloten in jouw webshop iets te kopen dan willen ze het liefst direct in huis hebben. Het formulier is dan een vervelende drempel. Ze moeten nadenken over een inlognaam, wachtwoord, hoe ze willen betalen etc. Ik weet van mijzelf dat ik vaker bij webshops koop waar ik al eerder heb gekocht dan bij een nieuwe winkel. En dan neem ik een hogere prijs op de koop toe.
Ervaren bezoekers gemak?
Een (wereld)beroemd artikel is “Don’t make me think” van Steve Krug. Daarin wordt uitgelegd dat mensen helemaal niet willen nadenken als het om dagelijkse dingen gaat. Mensen zijn goed in globaal lezen, scannen en skimmen. Zorg dan dat je formulieren overzichtelijk zijn.
Stel we willen een bankrekening openen. Hoe gaat dat dan bij ABN-AMRO en Rabobank? Bij ABN-AMRO moet je maar liefst 18 velden verplicht invullen. Zelfs je BSN, identiteitsdocumenten, datum van uitgifte etc worden gevraagd. Ik begrijp dat al die informatie noodzakelijk is maar de bank werpt wel erg hoge drempels op. Zou het niet handiger zijn om minder gegevens te vragen en juist met de potentiële klant aan tafel in gesprek proberen te komen. Dat is de insteek van Rabobank. Deze bank vraagt alleen de contactgegevens. En zelfs dat zou nog meer kunnen worden beperkt. Waarom niet alleen naam, telefoonnummer en e-mail? Als je die gegevens hebt kun je de klant bellen en vragen waar hij woont en een afspraak maken op een kantoor in de buurt. (en zelfs dat zou misschien zelfs, Bij resp. Lynx en Binck? Hiernaast zie screenshots van de formulieren die je bij deze bedrijven moet invullen.
Saillant is dat bij ABN-AMRO in het formulier staat dat een medewerker van AMP Logistics (wie en wat is dat ???) op de aangegeven dag zal langskomen voor ondertekening van het contract. Merkwaardig want je kunt nergens die dag plannen. Ik ben echt benieuwd hoeveel aanvragen ABN-AMRO zal ontvangen.
De praktijk leert dat je in formulieren zo min mogelijk uitklapschermen moet opnemen. Bij ABN-AMRO staan er twee.
Wat betreft Rabobank is het wel een heel saaie pagina met zoveel tekst. Waarom wordt dat niet opgelost zoals Lynx dat doet? Een kort formulier en daarnaast een paar duidelijke USPs?
Of het formulier conversie-killers bevat kun je in een usability-lab testen. Toch krijg je dan geen optimaal inzicht. Een proefpersoon wordt gevraagd het formulier in te vullen.
Je kunt je indenken dat dat een heel andere situatie is dan wanneer je op het punt staat iets te kopen.
Tips voor meer gemak in formulier
Enkele eenvoudige aanpassingen kunnen er voor zorgen dat het formulier “gemak” biedt en het afhaakpercentage wordt geminimaliseerd:
- vermijd zoveel mogelijk keuzes (uitklapscherm)
- gebruik geen schaduw en donkere kleuren
- maak de velden niet te klein en zorg voor voldoende afstand tussen de velden
- laat de voorlooptekst rechtslijnen (zie voorbeeld Amazon)
- maak een visuele hiërarchie en cluster de velden logisch
- zorg dat de call-to-action contrast heeft (zie oranje knop bij Lynx)
- maak gebruik van inline-validatie zoals check op postcode, e-mailadres etc
Bron: magazine Website Boosting
Zie ook onze andere posts over meer conversie en conversie killers:
Meer conversie – Wat zijn conversie killers
Meer conversie – Relevantie
Meer conversie – Vertrouwen
Meer conversie – Oriënteren
Meer conversie – Stimuleren
Meer conversie – Zekerheid
Meer conversie – Meerwaarde
No comments yet.