Hoe kan dat nu . . . de fijne kneepjes leren over business in 2 minuten? Dat is toch een hele studie en nog veel meer ervaring? Helemaal eens. Maar ik reed laatst ‘s-avonds laat terug naar huis en hoorde (ik denk op BNR-radio) een hele mooie dat het proces van business development precies op de kop slaat. Business development gaat over het bedenken en realiseren van kansrijke ideeën. Een goed idee is goud waard. Maar dat is nog maar het begin . . . het prille begin zelfs.
Wat ik toen op de radio hoorde was de 1111-regel. Het heeft niets met de start van carnaval. De kracht is dat het de verhouding tussen de verschillende stadia van het business developmentproces aangeeft.
1 punt
Voor het bedenken van een idee krijg je 1 punt. Dit is de makkelijke fase. Ideeen zijn er te over. En als je er met elkaar voor gaat zitten heb je er zo meer dan zat.
10 punten
Als het je lukt om een idee te beschrijven en uit te werken wat je wilt gaan realiseren dan verdien je 10 punten. Dit is al een heel stuk moeilijker. Want wie heeft tijd om het op te schrijven? Lukt het je om goede en eerlijke feedback te krijgen? Krijg je aandacht van collega’s en management voor je idee? Of oogst je louter reacties zoals ‘dat hebben we toen en toen ook al eens geprobeerd’ of ‘dat gaat niet omdat . . .’
Lukt het je om desondanks het idee uit te werken . . . dan verdien je 10 punten!
100 punten
Nu wordt het echt serieus . . . kun je van het idee een profitabele business case maken? Dat hoeft nog niet echt werkend te zijn maar ‘gewoon’ een goed doortimmert verhaal waar een bank of investeerder warm voor loopt. Dan levert dat 111 punten op. Wat is dan een goede business case? Van een cursus over hetprojectmanagementsysteem PRINCE is me bij gebleven dat een goede business case een probleem oplost of proces verbetert. En als er geen probleem is dan zit er misschien een sterke visie achter zoals Apple met zijn iPhone en iPad. Kortom, maak van je idee een sterke business case en je verdient 111 punten.
1000 punten
Je hebt al heel wat hordes genomen. Maar nu komt het . . . bouw een werkend prototype. Of een goed werkende demo. Of probeer een pilotproject te krijgen. Dat is goed voor 1000 punten.
Business development meer dan idee
De kracht van de 1111-regel is je wel duidelijk: een goed idee bedenken is het gemakkelijkst. Maar dat is zeker geen business development laat staan een profitabele business case. Dat is een proces van de lange adem, vele valkuilen, frustraties, uitdagingen met misschien aan het eind een (klein) succes(je). Kortom, het 1111-principe leerde mij de essentie van business development in 2 minuten.
Hoe zie jij het proces van business development? Heb je hetzelfde beeld of is er een manier om het veel effectiever te doen?
No comments yet.