Wie denkt dat ze op het platteland niet met de tijd meegaan, heeft het mis. Steeds meer agrarische ondernemers ontdekken de mogelijkheden van de digitale wereld. Ze zoeken actief hun klanten op en zijn niet langer afhankelijk van de bekende afzetkanalen voor hun producten. Logisch, want wie zijn boerenverstand gebruikt, snapt dat omnichannel retailing helemaal van deze tijd is!
AgrariĆ«rs zijn steeds vaker te vinden op social media platformen (vooral Facebook is populair). Ook de toepassingsmogelijkheden van QR-codes en mobile marketing worden benut. Er zijn zelfs al apps ontwikkeld voor de promotie van agrarische producten. En een online markt. De kanttekening daarbij is wel dat een online markt natuurlijk geen vervanger kan zijn van een echte ‘marktervaring’. Maar zeer zeker een aanvulling!
In Nederland is dit fenomeen terug te zien onder biologische boeren, die webwinkels beginnen om hun producten voor een breder publiek toegankelijk te maken. Helemaal nieuw is het idee op de Uitvoeringsagenda Duurzame Veehouderij om een pilotproject te starten waarbij burgers een digitaal kijkje kunnen nemen in de stal via hun pc of smartphone.
Het mag duidelijk zijn: boer zoekt klant. Ook digitaal!
(Uitgangspunt: http://mashable.com/2011/12/12/social-media-farmers-markets/)
Nog geen reacties.