Albert Heijn en BOL.com gaan hun websites openstellen voor andere winkeliers en leveranciers. Worden deze platformen daarmee een nieuwe Marktplaats? Ahold-ceo Dick Boer lichtte dinsdag 18 november 2014 deze plannen toe tijdens een pers- en analistenbijeenkomst in Utrecht waar BOL is gevestigd.
BOL.com geeft aan dat zij dagelijks 820.000 mensen bereikt. Gemiddeld kopen klanten bij deze online-winkel 1,8 producten waarvan 40% één productcategorie koopt. Als je dat vergelijkt met de Albert Heijn zelf zijn het nog schamele cijfers. Daar zitten gemiddeld 74 producten in de winkelmand. Geen wonder dat de potentie van BOL met 22 productcategoriën en 9 miljoen artikelen nog enorm wordt geacht.
Een webwinkel heeft meerdere mogelijkheden. Op de eerste plaats vanzelfsprekend om het eigen assortiment te verkopen. Bij een supermarkt zijn dat niet alleen het eigen huismerk maar ook de vele A-merken. Heb je een een webshop met heel veel bezoekers en een heel groot bereik dan komt er een dimensie bij: een mediaplatform. Je kunt je website dan openstellen voor andere retailers en leveranciers zodat die hun producten via jouw platform aanbieden. Bij BOL gebeurt zoiets al, bijvoorbeeld met nieuwe en gebruikte boeken en cd’s. Nu al komt 16% van de omzet van BOL uit te verkopen van partners en in 2019 moet dat 30% bedragen. Een website als mediaplatform is dus serieuze business (omzet BOL zo’n € 680 miljoen oftewel ruim € 100 miljoen).
Het idee van een webshop als mediaplatform is niet nieuw. Kijk eens op de AMAZON en het wemelt daar van de herkenbare en onherkenbare externe winkeliers. Bij ALIBABA zou de mediatak zelfs de helft van de omzet bedragen.
De praktijk
Hoe moeten we ons zo’n mediaplatform bij BOL voorstellen? Tijdens de analistenbijeenkomst werd het voorbeeld gegeven van PEAPOD, de Amerikaanse online-dochter van Ahold. Traditioneel kunnen leveranciers van A-merken zich uitstekend profileren in de fysieke winkelschappen. In een webshop zijn alle leveranciers gelijk en vallen ze ten opzichte van elkaar niet op. En meer off-line communiceren via advertenties of tv is door het versnipperde medialandschap duur en naar ik inschat niet echt effectief tenzij het gaat om productintroducties e.d.
Een praktijkvoorbeeld van PEAPOD is dat een week voorafgaand aan de Super Bowl het frisdrankgedeelte van de webshop grotendeels wordt overgenomen door Pepsi. Dus als je in in grootheden denkt van een bereik van 500.00 tot 1 miljoen mensen per dag dan zijn BOL en AH een ideaal platform. Natuurlijk bezoekt niet iedereen het frisdrankgedeelte maar het gaat hier om de visie en het idee. Want verder zijn de voordelen dat je precies weet wie je bezoekers zijn geweest en wat zij zoal hebben gekocht. En via Google Analytics, Omniture, Piwik, etc. weet je HOE deze bezoekers op de site zijn gekomen en krijg je een indicatie van WIE zij zijn.
Met deze laatste informatie weet je bijvoorbeeld ook of iemand een verstokte Coca Cola drinker is. Die zal dan niet in Pepsi geïnteresseerd zijn . . . of toch wel als je hem/haar een interessante aanbieding doet (via Customer variables kun inregelen dat alleen de Coca Cola-drinkers dit wordt getoond). Misschien kun je het kunstje wel 2x verkopen zowel aan Pepsi als Coca Cola. Via remarketing kun je bezoekers ook weer volgen als zij niets kopen.
Kortom, het lijkt er op dat Albert Heijn met AH.nl en BOL.com een Marktplaats kunnen worden. Als je dat doortrekt, plaatsen winkeliers en leveranciers hun producten en advertenties bij beide grootmachten. Dat kun je dan weer regionaal instellen. Het zorgt voor traffic naar je eigen webshop. Dat kost dan een (kleine) fee naar AH en BOL. Oftewel, een win-win concept met nog veel mogelijkheden.
Ik ben wel benieuwd hoe AH en BOL deze mediataken in rekening gaan brengen. Wordt het een fee per view, vast bedrag per artikel of per klik, of alleen bij conversie? Er is nog veel te ontdekken.
Zie ook Strategie van succesvolle webshops
Bron: theamacomdaily en fd
No comments yet.