Stel je zet voor je webwinkel een aantal communicatie-kanalen in om traffic te genereren. Denk aan Adwords, e-mail of SEO. De klanten die kopen, via welk kanaal komen die nu binnen? Heel vaak bezoeken klanten meerdere keren de website voordat ze iets kopen c.q. het tot conversie leidt. Misschien dat het eerste contact via Adwords werd gegenereerd. Vervolgens bezoeken ze de website via een ontvangen e-mail. Tijdens het 3e bezoek kopen ze en zijn dit keer via de Google zoekmachine op de site terecht gekomen. In deze post het verhaal achter Multi-Channel Funnels (Trechters) . . .
Tot voor kort “wisten” we van bovenstaand voorbeeld alleen dat de aankoop of conversie via een zoekmachine werd gerealiseerd. Dit omdat Google Analytics alleen het directe verband tussen aankoop en verkeersbron kende (andere analyse tools zoals Omniture (paid) waren al wel ‘slimmer’). Maar wordt in dit voorbeeld de zoekmachine dan niet overgewaardeerd? Immers, Adwords en de e-mail hebben ook een belangrijke ondersteunende bijdrage in de conversie geleverd.
Marketing
Als marketeer wil je het relatieve belang van al die communicatie-kanalen weten. Want je weet dat alleen de mix van kanalen tot maximale conversie leidt. Sinds kort zit deze functionaliteit in Google Analytics. Dit heet Multi-Channel Funnels (Trechters). Oftewel, welke communicatie-kanalen zitten er allemaal in de aankooptrechter.
Het voorbeeld hiernaast komt uit de rapportage van een van onze klanten. Om het overzichtelijk te houden zijn er twee verkeersbronnen: direct en zoekmachine. Het blijkt dat de zoekmachine een prima leverancier van webverkeer is voor het eerste bezoek aan de website. Echter, als het op echt kopen aankomt dat gebeurt veel vaker door ‘direct’ bezoek.
Je kunt met Multi-Channel Funnels (Trechters) ook nagaan welk kanaal het meest de sales-cyclus ondersteunt. In het geval van onze klant is dat de zoekmachine. Zodoende genereert de Google zoekmachine niet alleen veel initiële traffic naar de website. Maar volgende bezoeken komen ook vaak via de zoekmachine. De zoekmachine zorgt dus niet alleen voor het initiële webverkeer maar ook de volgende bezoeken. Als er tijdens een bezoek daadwerkelijk wordt besteld / gekocht dan is dit veelal op basis van direct verkeer.
De conclusie voor ons als marketeers . . . het zou fout zijn om niet te investeren in goede zoekresultaten met SEO.
Handige ratio’s . . .
Er zijn twee soorten rapportage: (1) Eerste-interactie-analyse en (2) Ondersteunende-interactie-analyse. De ratio’s in de laatste kolom van de rapportage geven je snel inzicht welke van de multi-channels meer of minder ondersteunend is. En welke meer voor het initiële verkeer zorgt. De interpretatie van de waarden is:
Eerste-interactie-analyse
waarde 0 = kanaal is uitsluitend van belang voor het afronden van de transactie
waarde 1 = belang van kanaal voor initiëren en afronden van transactie is gelijk
waarde >1 = kanaal is belangrijker voor het initiëren van webverkeer dan afsluiten transactie
Ondersteunende-interactie-analyse
waarde 0 = kanaal is uitsluitend van belang voor het afronden van de transactie
waarde 1 = belang van kanaal ter ondersteuning en afronden van transactie is gelijk
waarde >1 = kanaal is belangrijker ter ondersteuning dan afsluiten transactie
Twee informatie video’s:
– algemene introductie vanuit marketing
– uitleg hoe & wat
Geef je opmerkingen, vragen, suggesties etc via onderstaand reactieformulier.
THNX.
Dit is voor mij de moeite waard om eens te onderzoeken. Ik wil met mijn webwinkeltje starten met mooi wandconcepten voor kids en bedrijven ;), en AdWords is best duur en wie weet niet effectief genoeg. Bedankt!
Hoi Ingrid,
Je snapt’m. Als je meer wilt weten horen we het wel.
-Sander