Prospects worden ‘leads’ | conversie

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (1 votes, average: 4,00 out of 5)
Laden...

De conversie van prospects naar leads komt er eigenlijk op neer dat je bezoekers via SEO, e-mail, Twitter, of Adwords op specifieke landingspagina’s krijgt. Het spreekt voor zich dat die specifieke landingspagina qua content aansluit op het bericht waarmee de bezoeker wordt ‘gelokt’. Laat je toch al je verkeer landen op de homepage . . .  dan is dat zonde van alle inspanningen. En nog belangrijker, je stelt je bezoeker teleur omdat hij/zij of op zoek moet naar de beloofde informatie of (waarschijnlijker) afhaakt.

Zie ook Bezoekers worden leads | conversie.

Een landingspagina moet niet te letterlijk worden genomen en kan meerdere pagina’s omvatten of zelfs een microsite zijn. Afhankelijk van je marketingactie en het doel (abonneren op nieuwsbrief of bestelling plaatsen) zullen de landingspagina(‘s) anders zijn. Een keuze is ook of een landingspagina de layout van de website heeft of een eigen ‘look’. De eerste situatie is veelal efficiënter en kan bezoekers meer ‘brand value’ geven. Een toegespitste layout levert doorgaans een hogere conversie op en kan naadloos op de marketingactie aansluiten. Voor wie hier meer over wil lezen, zie de betreffende blog op Smart Insights over 12 Landing page Tips.

Een goede landingspagina:

  1. sluit naadloos aan op de call-to-action
  2. geeft vertrouwen in content en lay-out
  3. leidt niet af van het doel (bijv. aanmelden voor nieuwsbrief)
    (dus laat de navigatie weg zodat de bezoeker via die weg niet kan ‘ontsnappen’)
  4. is visueel aantrekkelijk
    (normaal zijn afbeeldingen niet goed voor SEO maar dat is nu minder relevant omdat het verkeer via Adwords of een Twitterbericht wordt gegenereerd)
  5. hou eventuele uitleg zo kort mogelijk: KISS
  6. TIMITI – Try It! Measure It! Tweak It!

Als de landingspagina de vorm heeft van een microsite dan moet je de bezoeker vanzelfsprekend leiden naar de volgend pagina. Ofwel elke pagina bevat een call-to-action tot dat het einddoel is bereikt.

Is het doel dat een bezoeker een formulier invult, vraag dan alleen naar de meest noodzakelijke informatie. Kortom, naam en e-mailadres. Later, als er vertrouwen is, kun je altijd meer informatie vragen. Wil je toch een paar extra vragen opnemen, bewaar de ‘moeilijkere’ vragen dan voor het laatst. Bedenk dat elke extra klik als vuistregel 10% respons kost.

Laat knoppen zoals ‘cancel’ of ‘clear’ achterwege. Die knoppen brengen bezoekers in verwarring omdat ze niet altijd hetzelfde betekenen. En het opnieuw moeten invullen van het formulier kost respons!

Zorg voor een automatische bevestiging (auto responder). Stop daar dan ook weer een call-to-action in, bijvoorbeeld om tóch aanvullende informatie over die bezoeker te verkrijgen.

TIP
Volgens de Brian Halligan, auteur van Inbound Marketing, besteden marketeers 80% van hun tijd aan het optimaliseren van de conversie. Wat maar al te vaak het probleem is, is niet de conversie maar te weinig bezoekers. Dus besteed je tijd aan het krijgen van meer bezoekers!!!

Tot besluit aantal voorbeelden van slechte landingspagina’s: hoe het niet moet:

Goede layout maar geen duidelijke call-to-action ↓

Goede layout - call to action ontbreekt

Slechte layout en veel te veel tekst ↓

Slechte landingspagina - te veel tekst

Met tips hoe het beter kan ↓

Landingspagina - met tips hoe het beter kan

 Artikelen over leads / prospects en marketingplanning:

Bezoekers worden ‘leads’ | conversie

Google Remarketing…bezoekers volgen tot ze kopen

Inbound marketing vs Outbound marketing

Van webstrategie naar metrics | essence of analytics

 

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (1 votes, average: 4,00 out of 5)
Laden...

, , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics