Met regelmaat worden we gevraagd voor een webscan en second opinion over een website. De achtergrond is vaak dat men ontevreden is over de bestaande website of webbouwer. Jammer want een actuele website biedt zoveel kansen. Ook wordt een webscan en website check ingezet om de website te optimaliseren. Wij benaderen een webscan of second opinion als maatwerk. Alleen dan heb je daar als opdrachtgever echt wat aan. In deze blog geven we de hoofdlijnen van een 2LVW webscan en second opinion . . .
Zie ook de webscan / second opinion elders op onze website.
Voor een webscan / second opinion gaan we uit van 3 basis onderwerpen:
- Wat ziet een bezoeker op de website [of domeinnaam]?
- Hoe wordt de website [of domeinnaam] gevonden?
- Tien (10) kansen en verbeterpunten
1. Wat ziet een bezoeker?
Om dit in kaart te brengen maken we heatmaps, glaze plots etc. Met behulp van kunstmatige intelligentie wordt een webpagina geanalyseerd en weergegeven wat een bezoeker ziet en niet ziet. Vaak blijkt dat pagina’s veel te druk zijn zodat door de bomen het bos niet meer wordt gezien. Ook bevatten pagina’s geen duidelijke call-to-actions. Je hebt immers een doel met je website of webpagina en daar moet je je bezoekers dan naartoe (ver)leiden.
Bijgaande heatmap gaf het bedrijf duidelijke verbeterpunten. Een aantal aandachtsgebieden waren totaal onbelangrijk of niet linkable. En juist belangrijke items vielen totaal niet op. Zo ook de bedrijfsnaam / logo (afgedekt door rode arcering).
Interessant is ook welk pad bezoekers volgen als ze een webpagina zien. De afbeelding laat duidelijk zien dat bezoekers de pagina intensief scannen en dat er geen duidelijk ankerpunt is. De kans is groot dat bezoekers de pagina verlaten.
We concludeerden ondermeer dat “. . . bezoekers op de homepage in verwarring raken en niet goed weten hoe ze verder moeten. Een punt is dat [het bedrijf] ze daarbij niet helpt. Een website is eigenlijk een groot vliegveld waar bezoekers op binnenkomen. De kunst (en kunde) is om ze naar de juiste “gate” te loodsen. Daarvoor leg je landingsbanen aan. En daarop staan verkeerstekens om de bezoekers de richting aan te geven.
Oftewel, waar moeten de bezoekers naar toe? De pagina’s over crossmedia, direct mail of referenties? Dat wordt nu aan de bezoeker overgelaten maar [het bedrijf] kan daar zelf sturing aan geven.”
2. Hoe wordt de website [domeinnaam] gevonden?
Op de meeste websites is wel de Google Analytics tracking code geïmplementeerd. Is dat niet zo dan adviseren we dat alsnog te doen en na +/- 2 maanden de webscan uit te voeren. Voor een webscan of website check vragen we altijd toegang tot Google Analytics. De rapportage begint veelal met de hiernaast staande afbeelding die aangeeft waar het webverkeer vandaan komt. In dit geval kwam ruim 40% direct door de domeinnaam op de website. Een derde via zoekmachines en een kwart via doorverwijzingen. Ben je enigszins bekend met Google Analytics dan kun je heel eenvoudig bijgaand diagram onder het overzicht bij “Verkeersbronnen” zelf achterhalen.
Elke website heeft als het goed is een of meerdere doelen (in de praktijk is dit helaas niet zo en is een website vaak een ‘me-too’ aangelegenheid). De business van een bedrijf is altijd samen te vatten in een aantal kernwoorden. En deze zijn dan o.a. de zoekwoorden waarop het bedrijf gevonden zou moeten worden. Er bestaan SEO-tools die op internet achterhalen of het bedrijf ook daadwerkelijk op deze zoekwoorden wordt gevonden. Bijgaande afbeelding geeft dat aan. Het betreffende bedrijf had voor “direct mail printen” een goede 11e positie in de zoekresultaten bij Google. Voor de meeste zoekwoorden kwam het bedrijf niet op de eerste 10 pagina’s van Google voor (standaard geeft Google 10 zoekresultaten per pagina). Kortom, een signaal dat er iets niet goed is. Of de business van het bedrijf wordt niet goed gedefinieerd of er is veel concurrentie en zouden de zoekwoorden aangescherpt moeten worden om goed gevonden te worden.
Binnen Google Adwords kun je onderzoeken hoe de concurrentie op zoekwoorden is. Het is lange termijnwerk om je met zoekwoorden met veel concurrentie omhoog te ‘vechten’. Vaak lukt dat helemaal niet omdat je bijvoorbeeld te weinig bezoek op je site hebt. Het is effectiever om je dan op verwante zoekwoorden en een niche te richten. De 2LVW webscan en website check geeft hiervoor adviezen.
Het bedrijf zou zich het best kunnen richten op de term “crossmedia”. Hiervoor is veel minder concurrentie terwijl er toch vaak op wordt gezocht. Bovendien is het een term waarbij het bedrijf voor haar klanten echt toegevoegde waarde biedt. De los geschreven term “cross media” kan beter niet worden gebruik.
Verder onderzoekt 2LVW online marketing bij een webscan met welke zoekwoorden het bedrijf WEL wordt gevonden en welke ranking deze hebben. Dit kan via Google Analytics in combinatie met de eerder genoemde SEO-tool. Of via een eigen uitbreiding om direct in Google Analytics de rangorde van het zoekwoord in Google Analytics af te lezen. Ook komen onderwerpen zoals sitemap, backlinks en Google Pageranking bij de webscan en second opinion aan de orde.
NB: Google past voortdurend haar zoekmachine aan. In 2013 zijn er updates geweest waardoor in Google Analytics zoekwoorden nog nauwelijks zijn te achterhalen. Google wil hiermee de privacy van bezoekers beschermen. Voor de vindbaarheid en zoekwoorden verwijst Google nu naar haar Webmaster Tool.
3. Tien (10) kansen en verbeterpunten
Hier komen opvallende punten aan de orde zoals links die niet werken, verwijzingen naar Linkedin die niets toevoegen, adviezen om teksten in een figuur weer te geven etc. Ook kijkt 2LVW online marketing hoe de vindbaarheid kan verbeteren door koppen als h1 te definiëren en met interne links pagina’s meer gewicht te geven. Zie bijvoorbeeld ook onze posts over tips voor tekstschrijvers voor hogere ranking en 7 tips voor SEO.
Soms zijn de conclusies confronterend maar bevestigen toch vaak het beeld van de opdrachtgever, bijvoorbeeld . . .
Rapportage ontvangen. Bevindingen hebben mijn gevoel bevestigd dat een second opinie zinvol is.
Wat kost een webscan of second opinion?
Serieuze concrete aanbiedingen zien we op internet van € 150 tot € 995. Op onze reguliere webpagina over webscans doen wij je een concreet aanbod. Feitelijk komen we hieraan te kort. Waarom we het toch doen? We werken hiermee aan een hopelijk langdurige klantrelatie. Als 2LVW online marketing investeren we in een maatwerk webscan en second opinion. En als opdrachtgever doe je een beperkte geldelijke investering. Grote kans dat het klikt!!!
Wat opvalt . . .
Zoals in de inleiding aangegeven is er bij opdrachtgevers voor een webscan of second opinion vaak onvrede over de bestaande website of webbouwer. We horen dat webontwikkelaars en ontwerpers doof zijn voor de kritiek van klanten en pretenderen dat zij wel weten hoe het internet werkt. Helaas wijst de praktijk toch anders uit met als gevolg dat bedrijven kansen op het internet mislopen. Ook is het dat klanten vanuit kosten websites in de ontwerpfase onvoldoende doordenken en het allemaal ‘snel snel’ moet. Of dat relatief veel geld wordt besteed aan een exclusief ontwerp. Uiteindelijk gaat het bedrijven om de vindbaarheid en dat doelen van de website worden gerealiseerd. Daarom zijn bijvoorbeeld business questions en Google Analytics zo belangrijk om te volgen wat een website ‘doet’ en wat belangrijke verkeersbronnen zijn. En om objectief te weten wat bezoekers op een webpagina echt zien (zoals een heatmap). Dat overall belang van een website is een taak van de marketeer . . . hoe zie jij dat?
Nog geen reacties.