Hoe betrokken zijn de bezoekers op je website? Zijn het alleen kijkers of worden je posts echt gelezen? Daar gaat het om bij “engagement”.
Onderzoek van Chartbeat toont o.a. aan dat een gemiddelde bezoeker na een actie zo’n 5 seconden echte aandacht hebben. Dus als een bezoeker zijn muis beweegt, iets via het toetsenbord invoert of scrollt dan blijft hij daarna nog eens 5 seconden actief.
ERGO: “engagement” is meetbaar. Als je je baseert op dit soort interacties (scrollen, muisbewegen e.d.) dan geeft dat veel meer inzicht dan de “Time on Page” dat Google Analytics standaard rapporteert. Overigens is de berekeningswijze van “Time on Page” heel lastig.
Het meten van engagement is een samenspel tussen Google Tag Manager (GTM) en Google Analytics (GA). De kern hiervan zijn de volgende interacties:
(1) mousedown: het klikken met de muis op de pagina
(2) keydown: via toetsenbord iets invoeren
(3) scroll: scrollen op de pagina
(4) mousemove: bewegen van de muis
(5) idleTimer: stopzetten van de timer als er 5 sec niets gebeurd
(6) reportTimer: elke 15 sec wordt tijd naar GA gezonden en begint timer begint opnieuw
Bedenk wel dat de metingen geen rekeninghouden met mobileapparaten omdat je daar bijvoorbeeld geen muis hebt. Ook is er een probleem als je site wereldwijd wordt bezocht (verschillende tijdzones zodat een sessie twee dagen kan omvatten).
Onderstaande screenshot geeft aan dat voor de betreffende pagina 16 (= 12 + 4) bezoekers en sessies waren. In totaal werden er 29 (= 26 + 3) pagina’s bezocht.
In Google Analytics zie je alleen de standaard “Avg Time on Page” en bedraagt voor nieuwe bezoekers 2 minuten en 21 sec. En voor terugkerende bezoekers 3:31.
De kolom Average Engagement is [Total Engaged Time] / [Page Views] oftewel geeft de tijd dat men op de betreffende pagina echt actief is (zoals serieus gelezen, flarden gelezen, snel gelezen etc).
Insights
(1) Google overschat engagement
Als jij je altijd baseert op “Avg Time on Page” (Google) als een betrouwbare metric voor het engagement van bezoekers dan ben je veel te optimistisch.
Voor nieuwe bezoekers zegt Google dat zij gemiddeld 2 minuten en 21 sec op een pagina verbleven. In werkelijkheid ligt de engagement met zo’n 15 sec veel lager.
ERGO: Google Analytics zet je behoorlijk op het verkeerde been.
(2) Engagement = > Interactie
Wat we in deze post doen, is dat we engagement interpreteren als een vorm van interactie. Een bezoeker moet actief zijn, met zijn muis bewegen, scrollen etc. En als hij 5 sec niets doet dan stopt de timer. Arbitrair? Uit het eerder genoemde onderzoek van Chartbeat blijkt dat het realiteit is.
(3) Focus op terugkerende bezoekers?
Bij websiteoptimalisatie ligt vaak de nadruk op terugkerende bezoekers. Bovenstaand voorbeeld geeft aan dat de engagement van nieuwe bezoekers meer dan 2x zo hoog is.
Veel websites en sites die bestaan uit blogs hebben voornamelijk nieuwe (lees: eenmalige) bezoekers. En dan is het zeer welkom als je inzicht hebt in hun engagement.
Oftewel, nieuwe bezoekers niet vergeten!!!
(4) Engagement van users
Hierboven wordt gekeken naar de engagement per pagina. Je kunt dit ook betrekken op users. En dat geeft vele mogelijkheden tot nieuwe inzichten omdat je daarmee nieuwe dimensies kunt toevoegen aan andere dimensies zoals plaats van herkomst, leeftijd of apparaat.
Onder de motorkap
Wij hebben de ideeën van deze post geïmplementeerd op onze website www.2lvw.nl. Daarbij zijn de posts van Simo Ahava zeer behulpzaam. Voor de implementatie is ervaring met Google Tag Manager onontbeerlijk. Evenals Google Analytics om Custom Metrics in te stellen. Maar . . . het is meer dan de moeite waard om engagement meer diepgang te geven.
Heb je suggesties of aanvullingen op deze post, laat ze me weten!
No comments yet.