Google Analytics . . . wat heb je er aan? Op bijna iedere website is dat wel geïnstalleerd. En misschien log je met je Google-account ook weleens in om naar de resultaten te kijken. En vervolgens duizelt je het om vervolgens weer snel wat anders te doen. In deze blog een paar concrete voorbeelden hoe Google Analytics je kan helpen.
Google Analytics is een (gratis) statistiekprogramma. Het registreert alle clicks op je website. En ook brengt het Google Analytics met precisie in beeld waar je bezoekers vandaan komen, met welke zoekwoorden je website is gevonden en of mensen je website op een iPad, smartphone of desktop bekijken.
Dat Google Analytics alle clicks op je website registreert levert heel veel informatie op. Om structuur te krijgen heeft Google Analytics vier hoofdstukken:
- doelgroepen (= wie bezoeken je website)
- verkeersbronnen (= waar komen je bezoekers vandaag)
- inhoud (= welke pagina’s worden bezocht)
- conversies (= wat levert de website op)
De namen van de hoofdstukken zijn nogal cryptisch vandaar tussen haakjes de uitleg die wij binnen ons bureau er aan geven. Eigenlijk geeft Google Analytics antwoord op de bekende WIE, WAT & HOE-vragen.
Regelmatig horen we de opmerking dat Google Analytics voor zich spreekt. Op het eerste gezicht is dat waar. Een grafiek van het aantal bezoeken per dag spreekt voor zich. Ook het verschil tussen bezoeken en bezoekers is nog wel duidelijk. Idem het onderscheid tussen nieuwe en terugkerende bezoekers. Of bezoekers die via social media of via de Google-zoekmachine op je website komen. Maar als je deze en andere ogenschijnlijk eenvoudige begrippen met elkaar in verband gaat brengen, wordt het al een stuk lastiger om de grote lijn te blijven zien. En dan hebben we het nog niet eens over advanced segments, custom variables of het beste conversiepad. Wat heb je aan Google Analytics, is dan al snel de vraag omdat je eigenlijk bedolven wordt onder de hoeveelheid informatie.
Daarom deze blog om wat praktische voorbeelden te geven. De informatie is gebaseerd op life-situaties bij klanten. Omwille van de privacy houden de onderliggende bedrijven ‘geheim’.
1. Social media
Het bedrijf is de laatste drie maanden ruim 8.100 keer bezocht. Dat is best veel. Maar waar komt al dat bezoek vandaan? Het rapport onder Verkeersbron > Overzicht laat dat snel zien (zie screenshot hiernaast). Bijna de helft komt via de Google-zoekmachine en een kwart via doorverwijzingen van andere sites en via direct verkeer.
Maar nu komt het . . . als je weet dat het bedrijf al langere tijd inzet op social media dan wil je weten hoeveel verkeer afkomstig is van bijvoorbeeld Twitter en Linkedin. En dan blijkt dat er maar 21 bezoeken via social media zijn gekomen. Dat is nog geen 0,3%. Dus daar gaat iets fout. Wordt het niet goed in Google Analytics geregistreerd? Werkt de social media strategie niet? Worden de Twitter-berichten niet begrepen? Heb je wel de goede volgers op Twitter of de goede relaties op Linkedin?
Dus . . . Google Analytics geeft je inzicht of je social media strategie wel werkt.
2. Wat zoeken bezoekers op je website?
Het rapport Inhoud > Site inhoud > Alle pagina’s genereert een overzicht van hoe vaak een pagina wordt bezocht. Als je dat overzicht sorteert dan is de pagina met cursusdata een van de meest bezochte pagina’s. Als je weet dat die pagina wat verstopt is op de website dan ligt de actie voor de hand: op de homepage ermee! Maar ook is enige nuance geboden want elke cursuspagina verwijst naar het data-overzicht. Dus die pagina krijgt hits van veel andere pagina’s. Je zult hoe dan ook de pagina met cursusdata dus niet in het ‘gewone’ menu moet laten staan maar meer moeten laten opvallen.
Dus . . . Google Analytics helpt je met het goed structureren van je website.
3. Wat levert Google Adwords op?
Een klant investeerde veel geld in Google Adwords. Dat leverde ook veel bezoek op. En ook kwalitatief goed bezoek; bezoekers bezochten meer pagina’s, verbleven ook langer op de website en kochten gemiddeld ook meer. Totdat . . . onze opdracht was om over de hele linie de verkopen via de webshop een push te geven. En dat lukte. Of beter gezegd ‘lukt’ want online marketing is niet zomaar wat proberen maar een gedegen vak op basis van analyses en strategie. Wat er gebeurde was dat na een aantal online en offline maatregelen de webshop als pas echt goed ging lopen.
Via Conversies > Multi-channel trechters > Assisted conversions kun je zien wat elk kanaal doet wat betreft het aantrekken van webbezoek en of het kanaal ‘dwingt’ tot kopen. En dan blijkt het dat Google Adwords in het geval van onze klant geen enkele waarde heeft voor het genereren van omzet. Zeer beperkt trekt het serieuze potentiële kopers. Maar als je dat afzet tegen de investeringen in Adwords, moet je daar snel mee stoppen. Dat is dan ook gebeurd en de omzet van de webshop leidt daar geenszins onder. Wel testen we nu of als we Google Adwords heel selectief inzetten dat misschien wél effectief is.
Dus . . . Google Analytics bespaart je kosten.
Des Pudels Kern – Google Analytics
Iedereen kan in no-time met Google Analytics achterhalen hoeveel bezoekers er zijn geweest, het aantal bezochte pagina’s etc. En dat is interessant en leuk om te weten. Maar heb je daar echt wat aan? Een getal van bijvoorbeeld 8.100 bezoeken zegt niets. Een getal ten opzichte van een ander getal, dat zegt veel meer. Bijvoorbeeld 8.100 dit jaar ten opzichte van 4.000 bezoeken in dezelfde periode vorig jaar, dat zegt wat.
Echt inzicht krijg je wanneer je bedrijfsgerelateerde zaken spiegelt aan de harde cijfers uit Google Analytics. Het voorbeeld met social media spreekt boekdelen. Evenals het de vraag of de website wel biedt wat bezoekers op je website zoeken (usability). Of je strategie om via Adwords omzet te genereren. Dat is dan zeker nog geen hogere Google Analytics-wetenschap. Je moet gewoon nuchter nadenken en je ervaring benutten. Een waarde van 0,1 kan iedereen aflezen uit de kolom ‘ondersteunende / laatste klik of directe conversies’. Maar wat betekent het en wat betekent het voor mijn business?
Wat heb je aan Google Analytics? Heel veel dus. Maar er zit wel een behoorlijke adder onder het gras. De eerste aanblik is een stortvloed aan informatie. Als je je wat verdiept dan herken je snel een aantal waarden zoals het verloop van het aantal bezoeken. Tsjakka . . . maar wat dan? Blijf je aan de oppervlakte hangen of wil je dat Google Analytics je echt helpt. En iedereen wil natuurlijk dat laatste. Maar dat vergt een stevige investering. In (eigen) tijd voor het lezen en bijhouden van blogs, vakliteratuur en jaren ervaring. Of het investeren in een externe hulp. Er is echter geen andere weg want data-driven besluitvorming is de toekomst. Om nog maar niet te spreken van big-data. Maar gelukkig heb je met Google Analytics een perfect instrument om daarin mee te gaan. Meer weten wat Google Analytics voor jou kan betekenen?
Beste Sander,
Dank voor je interessante artikel. Ik heb een vraag: Ik heb nu een paar dagen mijn site online en weet dat hij zo’n 50 keer is bekeken.
Echter, Google Analytics, registreerde 0 bezoeken. Google kan mijn site prima vinden, dus waar gaat het mis? Dien je nog een bepaald bestand in je web script te integreren om zo GA de site te kunnen laten anaylseren?
Dank voor je bericht,
Mvg
Eric
Hoi Eric,
dat je Google Analytics niets rapporteert kan meerdere oorzaken hebben:
– je site wordt niet bezocht (maar dat sluit je uit omdat je zeker weer 50x bezocht)
– trackingcode niet of niet juist geinstalleerd
– verkeer van bepaald IP-adres wordt gefilterd
– trackingcode staat niet op elke pagina
Als ik het goed inschat heb je je tracking niet geinstalleerd. Ga daarvoor in bij Google Analytics naar BEHEERDER (rechts boven naast Help). Vervolgens naar Trackinginfo (zie screenshot http://www.screencast.com/t/Bt6H8jexp). Dan zie je je trackingcode staan die je helemaal moet kopieren/plakken naar je website. Als je met een CMS (content management systeem) werkt dan hoef je dat maar een keer in je (hoofd)template te plakken. Heb je een “platte” site dan moet je dat op elke bestaande en alle toekomstige pagina’s te plakken. En als je dat goed hebt gedaan moet je na enige tijd (uren) iets zien gebeuren.
Als je een CMS of een ‘klant en klare’ website hebt dan is er goede kans dat er add-ons zijn om je trackingcode in op te nemen. Vaak hoef je dan alleen maar deze gegevens in te voeren: UA-12345678-1 (overnemen wat in je trackingcode staat)
-Sander
Hoi Eric,
te snel op verzenden geklikt . . . .geef je ook nog even waardering voor artikel (zie sterren boven het artikel)
thnx
-Sander
Beste Sander,
Bedankt voor je reactie, en ja je had het juist. Geen script geplaatst. Inmiddels wel en het werkt prima. Bedankt nogmaals! Nog een vraag, kun je met GA dan wel enig ander programma ook zien welk ip adres op je pagina is geweest? Ik heb deze mogelijkheid nog niet gespot op GA maar zoals je begrijpt ben ik nog lerende.
Mvg Eric
Hoi Eric,
binnen GA is het lastig om IP-adres te zien. Officieel zegt Google dat je in de reports niet de bezoekers mag herkennen. Daar zijn echter wel trucjes voor maar moet je wel aan het tweaken. Handiger is dan om een ander analytics te installeren: PiWik. Die tool geeft standaard het IP-adres van de bezoekers. Installatie van PiWik is wel een stuk complexer.
Waarom zou je IP van bezoekers willen weten?
-Sander
Sander,
Een IP adres welke telkens terugkomt is een potentieele klant. Op je site kun je een opt in faciliteit plaatsen. Zodra je weet welk email adres aan welk ip adres gekoppeld zit kun je demand generation toepassen.
Mvg Eric
Hoi Eric,
in dat geval zou ik binnen Google Analytics eerder gebruik maken van Custom Variables. Zie mijn blog over Analytics en Custom Variables: http://goo.gl/PbTh2O
Daarbij hoeven bezoekers zich niet via opt-in aan te melden en kun je ze als web-eigenaar traceren.
Wat bied je dan aan dat bezoekers hun email via opt-in zouden afgeven?
-Sander