Google: hoge conversie, geen hogere ranking

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Laden...
Print Friendly, PDF & Email

Heeft je webshop een hoge conversie, krijg je bij Google dan ook een hogere ranking? Vooral voor webshops is dat een belangrijke vraag. Wat blijkt? Google legt geen verband tussen de resultaten uit Analytics en page-ranking.

Eén van mijn favoriete tijdschriften is het Duitse Webboosting. Sinds kort heeft men daarin de rubriek “Ask Google”. Experts van de webmastercentrale van Google in Dublin beantwoorden daarin vragen van lezers. Een vraag die onlangs werd gesteld is dus of Google je een hoge ranking geeft als je webshop een hoge conversie heeft.

Het antwoord is eenduidig NEE. Matt Cutts heeft dat eens op het Webmasterhelp-YouTube-kanaal toegelicht. Zie hier rechts wat de onderliggende vraag was.

Google-hoge-conversie-geen-hogere-ranking

Conversies zijn doelen, ranking het resultaat

Van een conversie is sprake als er een (in Google Analytics) gesteld doel wordt behaald. Het gaat daarbij niet alleen om hèt doel van een webshop (= transactie / verkoop). Ook voor informatieve webshites zoals dit blog of onze 2LVW-site kun je doelen stellen. Bijvoorbeeld het aantal pagina’s dat wordt bezocht of de tijd op de site. Dat zijn allemaal doelen en kunnen dus zorgen voor conversie. Maar zoals gezegd, niets van dit alles heeft effect op je page-ranking.

Jammer zul je zeggen, zekers als jouw webshop goed converteert. Matt Cutts legt uit dat de visie van Google is dat inhoudelijk een webpagina OK moet zijn. Oftewel relevant, vaak bezocht en verwijzingen er naar toe (backlinks). En daar is geen speld tussen te krijgen.

Ik denk dat er nog een punt meespeelt. Stel dat een hoge conversie wel een hoge ranking zou opleveren, hoe zou jij dan je doelen in Google Analytics stellen? Zou jij dan ook niet heel gemakkelijk te behalen doelen stellen. Bijvoorbeeld geen minimaal vijf pagina’s maar gewoon één. En ook niet tenminste drie minuten op de site maar één minuut. Je website zou dan een hoge conversie kennen en dus een hogere ranking.

Naar verluidt heeft Google sinds de toelichting door Matt Cutts geen wijzigingen in deze visie doorgevoerd dus geldt nog steeds: geen hogere ranking bij een hoge conversie.

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Laden...

, ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics