Website TOP of FLOP

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...
Print Friendly, PDF & Email

Bent u tevreden over uw website? Is het een TOP of valt het eigenlijk toch wel tegen om nog maar niet van een FLOP te spreken? Of heeft u geen idee hoe uw website presteert? We zien dat veel tijd, energie en geld in de ontwikkeling van een website wordt geïnvesteerd. Velen praten er over mee want er moet een goed draagvlak zijn. En daar zit al een probleem dat iedereen dan zijn ‘ding’ gerealiseerd wil hebben. De website wordt gelanceerd . . .  tja, en wat dan? Eigenlijk begint dan pas het echte werk . . . om de website voor je te laten werken.

In deze post delen we onze ervaringen hoe je een website voor je kunt laten werken. Cruciaal is dat je goed weet wat je met de website wilt. En dan hoor je nogal eens platte reacties als ‘meer verkopen’ of ‘nieuwe klanten’. Alsof die vanzelf komen aanwaaien. In de praktijk zit er een heel plan achter hoe je via internet nieuwe klanten kunt werven. Helaas zullen veel webontwikkelaars het daar nooit over hebben. En dat is ze ook niet eens kwalijk te nemen want zij moeten goede software schrijven. Tussen het stellen dat content moet aansluiten op de boodschap en dat realiseren, zit een wereld van verschil. Het maken van een template voor een nieuwsbrief is een. Het zorgen dat de nieuwsbrieven ook worden gelezen en dat met cijfers inzichtelijk maken, is hele andere koek.

Als marketeer ken je ongetwijfeld de basics van de 3 R’s (reputatie, relatie en ruil). Voor je reputatie (branding) en het opbouwen van relaties (contacten) is internet een geweldig medium. Voor verkoop (ruil) ook maar daar moet je product/dienst dan naar zijn. Misschien is het wel zo dat voor de meeste bedrijven en organisaties een webshop helemaal niet geschikt is. Die moeten dus focussen op hun reputatie (branding) en relaties (contacten).

20130102_nichedominance1In Niche Dominance beschrijven John S. Rizzo en V. Michael Santoro hoe (kleine) bedrijven op lokale markten online sterk aanwezig kunnen zijn. Goed beschouwd is er niet zoveel verschil in de benadering voor kleine of grote(re) bedrijven en een geografisch lokale markt of marktsegment. Het waanzinnig goede aan Niche Dominance is dat het de meeste aspecten van online marketing in het perspectief zet. Hoe ga je om met SEO, de hype vs realiteit van social media, blogs, mobile marketing, customer loyalty en nog veel meer.

De kern van het verhaal is dat je autoriteit verkrijgt en hierdoor je bottom line resultaten vergroot. En dat doe je door effectief met potentiële klanten te communiceren. Zoals je in de afbeelding ziet zijn er heel wat aspecten waar je rekening mee moet houden. En dat vereist planning, overzicht en inzicht. De website staat centraal maar om deze echt voor je te laten werken moet er meer gebeuren.

Google, ranking, SEO en keywords20130102_nichedominance2 optimalisatie

Het belang van een hoge positie bij Google is evident. En zo’n positie kun je verdienen. De clou hierbij is dat je keywords (zoekwoorden) uitkiest, daar webpagina’s voor maakt en daar effectief mee communiceert. En hier zit ook de ‘fout’ die veel bedrijven maken bij hun bestaande of nieuwe website. Talloze webpagina’s gaan over wat het bedrijf allemaal doet. Het is beter om je te realiseren wat je met je website wilt. En dat is in de eerste plaats gevonden worden! Geef daar dan alle aandacht aan. Onderzoek met welke zoekwoorden (keywords) je gevonden wilt worden. Dat is de enige manier om ook daadwerkelijk gevonden te worden.

Om gevonden te worden door echt interessante prospect moet je doelgericht webbezoek genereren. En dat bereik je met de voor jou juiste keywords. Daar komen de echt geïnteresseerde bezoekers op af. De uitdaging is om net even andere keywords te vinden die toch goed scoren. En op platformen aanwezig te zijn die

20130102_nichedominance3

helpen jou vindbaarheid te verbeteren. Als 2LVW focussen we bijvoorbeeld op het zoekwoord ‘webstrategie’.  In de algemene zoekresulaten doen we het altijd behoorlijk goed (3e pagina). Omdat we ook actief zijn met Google+ staan we er inclusief afbeelding. Dat valt nog meer op. En soms staat er ook de waardering van lezers bij. Overigens zijn de zoekresultaten bij Google steeds vaker afhankelijk van ieders zoekgedrag en relaties (via social media en of je ingelogd bent bij Google). Dat is ook niet erg want je wilt tenslotte hoog scoren bij je doelgroep.

Keywords research

Google Adwords bevat een ‘Hulpprogramma voor zoekwoorden’. Dit geeft heel handig aan hoe vaak op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. Een tip is om je webpagina’s niet altijd voor de meest populaire zoekwoorden te optimaliseren. Misschien wel helemaal juist niet. Dat je bij populaire zoekwoorden bovenaan komt is niet waarschijnlijk. Maar bij andere zoekwoorden juist wel! Omdat ze zoekfrequentie ook wordt gegeven krijg je een idee hoe er op je zal worden geklikt.

Reviews en feedback

Bovenaan deze post is er de mogelijkheid om een waardering voor het artikel te geven. Nieuwe bezoekers geeft dit een (kwaliteits)idee van de post. En zeker zo belangrijk is dat Google deze waarderingen opneemt in de zoekresultaten. En wie klikt nu niet op een zoekresultaat dat een hoge waardering heeft? Enkele ideeen om reviews en feedback te genereren:

  • bel en vraag je beste klanten, vrienden of netwerkrelaties
  • sluit je e-mail altijd af met een verwijzing naar je blog
  •  verwijs klanten/prospects regelmatig naar je posts als je hen spreekt

Search Engine Marketing (SEM)

Het klinkt zo logisch . . . bepaal relevante zoekwoorden die het verhaal van je bedrijf vertellen. Maak daarvoor goede webpagina’s en promote ze bijvoorbeeld met Google Adwords of optimaliseer ze voor de zoekmachine. En daar zit’m de clou. Die zoekwoorden zijn vaak willekeurig of bepaald door de mensen met de grootste mond of de Hippo’s (highest payed person in office). Laat staan dat er speciale webpagina’s voor zijn.

Vergeet niet ook aan mobile marketing. Volgens een Amerikaans onderzoek loopt één op de zeven (1:7) zoekopdrachten loopt al via mobiles. En één op de drie (1:3) zoekopdrachten is op een mobile lokaalgericht. Van deze lokale zoekopdrachten ledit de helft (50% !!!). Een eerste vereiste is natuurlijk dat je website het ook op je mobile het goed doet.

Tips waar je bij search engine marketing op moet letten:

  • keywords (zoekwoorden) geven in een nutshell aan wat je doet
  • maak korte, krachtige en duidelijke advertenties
  • zet op de landingspagina een duidelijke banaan (call to action)
  • link een advertentie NOOIT naar je homepage
  • voorzie keywords van een tracking code om te volgen hoe ze presteren
  • als je alleen lokale business hebt bepaal in Adwords dan je geografiche regio
  • TEST verschillende varianten van je advertentie op click trhough rates (CTR)
  • welke zoekwoorden zorgen voor traffic en welke voor conversie (kijkers cq kopers)

Search Engine Optimization (SEO)

Met SEO wil je bovenaan in de zoekresultaten van Google komen. Hiervoor moet je rekening houden met:

on-page SEO
dit zijn de maatregelen die je neemt op de webpagina zoals dat de pagina over het keyword gaat waar bezoekers mee landen, voldoende content (800-1.000 woorden), meta-tags, het linken van de keywords (intern en extern), een sitemap etc

off-page-SEO
denk hier bijvoorbeeld aan het verkrijgen van back-links, ‘likes of plussen bij Google+. Dit kost tijd en moet je structureel aan werken.

De hypes van social media

Ontegenzeglijk is social media belangrijk. Maar weet wel waar het ‘slechts’ goed voor is: branding, reputatie en de contacten. Voor directe verkoop is het niet zo relevant. Een onderzoek van Pew Internet & American Life Foundation geeft aan dat voor lokale business er in 47% van de gevallen via internet wordt gezocht. En van dat percentage gebruikt men in 36% van de gevallen een reguliere zoekmachine.  En social media is voor een magere 1% de zoekbron. Er zijn verschillen per branche maar de grote lijn is duidelijk. Maar ik geef gelijk toe dat dit in de (nabije) toekomst sterk kan veranderen.

Er komt dus nogal wat bij kijken. Er eens over van gedachten wisselen of benieuwd of uw website al top is? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contact-meer-info

 

 

 

 

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...
Nog geen reacties.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics