Succes met je bedrijf op Facebook: hoe doe je dat?

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (3 votes, average: 3,33 out of 5)
Laden...
Print Friendly, PDF & Email

Hoe kan ik met mijn bedrijf succesvol zijn op Facebook? Dat is tegenwoordig een veelgestelde vraag. Misschien moet er nog een aan vooraf worden gesteld: ‘moet ik eigenlijk wel iets doen met mijn bedrijf op Facebook?’ Volgens mij is niet ieder bedrijf even geschikt om zich via dit sociale medium tot een doelgroep te richten. Facebook biedt haar leden een snelle manier om informatie te delen met vrienden en bekenden. En een makkelijke manier om betrokkenheid te tonen bij diezelfde groep mensen. Door middel van korte reacties of door de duim omhoog te geven met de inmiddels overbekende ‘Like’-button.


Van druppel naar olievlek

Facebookleden laten elkaar zien wat ze leuk vinden en bevestigen elkaar daarin. Daar kan het ene bedrijf beter bij aansluiten dan het andere. De ene branche leent zich ook beter voor gezellige of diepgaandere topic-discussies dan de andere. Als je op Facebook actief wilt zijn met je bedrijf, dan moet er iets te delen en te bepraten zijn. Er moet duidelijke activiteit zijn, waar de Facebookgebruikers in je doelgroep bij aan kunnen en vooral wíllen sluiten. En activiteit die zij willen delen met hun vriendenkring. Want alleen dan ontstaat er het zo gewilde gedruppel dat zich uiteindelijk verspreidt als een olievlek.

Wat is sexy en wat niet?
Wat je veel ziet op Facebook zijn de grotere merken. Facebookgebruikers laten zien aan hun vrienden met wie zij zich vereenzelvigen en willen daarin bevestigd worden door hun netwerk. Dan ligt het als Coca Cola meer voor de hand om een Fanpage te starten, dan voor een uitvaartverzorger. Je kunt natuurlijk de belevingsaspecten van je producten aanbieden binnen sociale netwerken en dan hopen dat erover gesproken wordt. Het is logisch dat het lokale administratiekantoor niet zo sexy is om over te praten met je Facebookvrienden als het theater om de hoek. Je voelt intuïtief aan dat er een verschil is. En dat het laatste meer volgers (en potentiële klanten) zal genereren dan het eerste. Common sense dus eigenlijk.

Case: Nike Running
Maar wat zijn nu de dingen die je kunt doen als bedrijf om buzz te creëren en een groepsgevoel onder je volgers? Zodat je volgers ook je klanten worden? Er is natuurlijk geen kant en klaar recept, maar er zijn wel heel sterke voorbeelden uit de praktijk. Zo loop ik zelf in mijn vrije tijd graag hard. Op Facebook ben ik (via iemand in mijn netwerk) in aanraking gekomen met Nike Runnig Nederland. Nike Running is een initiatief van de Amerikaanse sportswear gigant Nike. Het marketingapparaat achter dit bedrijf kent zijn weerga niet. Het onderneemt veel voor de sportcommunities in het voetbal, basketbal en hardlopen. Nike is dan ook sterk vertegenwoordigd in de social media. Maar goed, Nike Running dus. Ik volg ze al een tijdje. En ik ben me natuurlijk vanuit mijn vak terdege bewust van de marketingprikkels die worden uitgezonden. En toch gebeurde het me laatst: ik stond in een grote sportzaak in Leerdam op de afdeling hardloopkleding met twee vrijwel identieke renbroeken in mijn handen. Een van Nike en een van Assics. En met welke denk je dat ik naar de kassa ben gelopen? Nee, niet de goedkoopste. Die van Nike. Juist. En dat zette me aan het denken. Ik heb daarom alle ‘trucs’ die Nike op Facebook inzet om haar volgers te ‘bewerken’ op een rijtje gezet. Want kennelijk werkt het dus.

De Fanpage van Nike
De Facebook Fanpage van Nike Running Nederland heeft ruim 22.000 leden en staat bol van de strakke graphics en is gevuld met leuke en handige wetenswaardigheden over hardlopen. Waar kán, gerelateerd aan Nike uiteraard. Maar dat mag de pret in deze groep niet drukken. Nike voedt de hardloopcommunity met allerlei zaken. Het zijn stuk voor stuk prikkels die uitdagen te reageren en informatie (over Nike) te delen met vrienden. En vooral het groepsgevoel te benadrukken. En merkbeleving en uiteindelijk koopgedrag te beïnvloeden.

 

 

 

 

 

 

 

De trucs van Nike
Ik som op wat ik het afgelopen jaar ben tegengekomen aan communicatie die Nike Runnig inzet op haar Fanpage om de Facebookcommunity te betrekken bij het merk Nike:

1. Prikkelende vraag | daagt uit tot antwoorden en interactie. Besproken worden = gezien worden!

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Wezenlijke interactie | dus niet alleen vragen stellen die anderen beantwoorden, maar ook zelf actief deelnemen aan het gesprek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Pakkende slogan | die steeds terugkeert, soms op ludieke wijze. Nike Running  gebruikt ‘Everything counts’ en de variant ‘Make it count’. Facebookvolgers worden aangemoedigd hun eigen versie van de slogan te visualiseren. En te delen. Merkversterking!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Event-prikkel | vermelden van running events (kalendermoment), uitnodigen voor deelname aan hardloopwedstrijden en naderhand vragen hoeveel fanpage-leden hebben meegelopen en wat ze gepresteerd hebben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Competitie-element | wedstrijden/prijsvragen uitschrijven voor bijvoorbeeld ontwerp van schoeisel, leden laten stemmen, een winnaar bekend maken, een prijs uitreiken en daarover weer veel posten. Buzz creëren en volgers krijgen! En volgers na laten denken over het uiterlijk van je product. Mijn input wordt op prijs gesteld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Sociale prikkel | social media staan bol van de grappige dingen die vrienden elkaar sturen en ‘liken’. Een merk met humor! Buzz creëren, delen en gezien worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. De celebrity/specialist aan het woord | een bekende hardloper geeft als Nike Runnig Coach tips en adviezen aan de Facebookcommunity. Zij kunnen ook vragen stellen. Dit bevestigt het groepsgevoel en leidt tot hogere merkbewustheid. Ik krijg goede tips van Nike.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Free download | biedt leden van de Facebookcommunity de mogelijkheid gratis hardloopmuziek te downloaden. Meer volgers genereren en buzz creëren.

 

 

 

 

 

 

9. Prikkel groepsgevoel | aansluiten op de beleving van de doelgroep en leden bevestigen in die beleving. Hardlopen is niet voor watjes. Wij zijn stoer. Daar wil je toch ook bij horen? Volg Nike Running!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Filmpjes posten | nieuwe reclamefilmpjes of filmpjes van bekende hardlopers en hun prestaties worden direct op Facebook gepost. Leden sturen dit weer door aan hun vrienden en reageren erop. Delen en buzz creëren.

11. Voordeel voor leden van de community | kom nu naar de winkel en pas de nieuwste hardloopschoen. Schrijf een post op Nike Running over hoe de schoen zit en maak kans op een gratis paar! Vertel het je vrienden. Buzz creëren, volgers genereren én de gang naar de winkel aanmoedigen. Actie! Mijn mening wordt op prijs gesteld. En ik maak nog kans op iets ook.

12. Productprikkel | tussen al deze posts door, plaatst Nike regelmatig updates over nieuwe producten. Zo blijf je op de hoogte van de nieuwste lijn aan hardloopproducten. En voordat je er erg in hebt, sta je in Leerdam bij de kassa met een hardloopbroek van – jawel – Nike…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vertalen naar je eigen bedrijf en Umfelt en… succes gegarandeerd, zou je zeggen. Of dat exact zo werkt, weet ik niet. Maar een goed voorbeeld doet goed volgen, lijkt me.

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (3 votes, average: 3,33 out of 5)
Laden...

, ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics