Succesvolle Social Media Marketing – waar moet ik op letten?

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (2 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...
Print Friendly, PDF & Email
Linda van Doren

Linda van Doren

Social media marketing is nog steeds lastig voor veel bedrijven. Er zijn wel ondernemingen die er successen mee behalen, maar dan hebben we het over grote merken met grote (marketingcommunicatie)budgetten. Want in social media marketing gaat tijd zitten. En hoewel dat in de begindagen van social media nog wel eens werd vertaald naar ‘gratis’, weten we inmiddels wel beter. Tijd is immers geld. Social media marketing zorgt vaak voor verborgen kosten. En al helemaal als je tijd stopt in iets dat niet goed is uitgedacht.

Het is belangrijk om te beseffen dat social media een onderdeel zijn van je overall marketing strategie. Er moet dus iemand écht mee bezig gaan. Het is niet iets dat je er even klakkeloos bij doet. Natuurlijk kun je inzetten op incidentele actiegerichte campagnes, maar ook die hebben altijd een doel dat past binnen je totale marketingstrategie. Denk daarom van tevoren goed na over wat je wilt bereiken met de inzet van sociale platformen. En vergeet niet na te denken over wie je wilt bereiken. De slechtste aanname die je kunt maken, is dat je doelgroep homogeen is. Net zoals je in je dagelijkse marketingbezigheden doelgroepen segmenteert, zo doe je dat natuurlijk ook op met social media marketing.

Verkeerd door de voordeur

Het grote voordeel van social media, is dat je veel meer binnendringt in de persoonlijke sfeer van je potentiële klanten. En daarom is het ook meteen zo belangrijk om dat op een goede manier te doen. Want fout bij iemand door de voordeur binnenkomen, doe je in social-media-land maar één keer. Het gevaar om genadeloos neergesabeld en viraal verguisd te worden, ligt altijd op de loer. Er zijn dan ook een aantal aspecten om goed in de gaten te houden. Zoals de actualiteiten bijvoorbeeld. Een schijnbaar onschuldige tweet van je bedrijf, kan in het licht van een nieuwsfeit bijvoorbeeld ineens heel anders geïnterpreteerd worden. Maar juist scoren met aansluiten op de actualiteiten kan natuurlijk ook. Doe daar dus je voordeel mee. Ook met spelfouten, politiek kleur bekennen of discriminerende uitingen begeef je je in de gevarenzone.
nieuws-actualiteiten

 

 

 

 

Op het goede platform

Houd er ook rekening mee dat niet ieder platform even geschikt is voor een bepaalde boodschap. Op Twitter moet je to-the-point zijn en in 140 tekens teasen of pleasen. Op Facebook kun je veel meer verhaal kwijt en dus insteken op interactie met je volgers om meningen over je bedrijf te peilen, creëren en verspreiden bijvoorbeeld.

logo face - twit

 

 

 

 

 

 

Op de juiste tijd aanbellen

Als je besluit van jezelf te laten horen op social media platformen, zorg er dan voor dat met enige frequentie te doen. Je laatste tweet twee weken geleden? Dan zal iemand zich twee keer bedenken alvorens je te volgen. En tweets op maandagochtend om 9 uur, als het halve middenkader van Nederland in vergadering zit met de andere helft, hebben waarschijnlijk niet zo heel veel zin. Timing is van belang. In social media dashboards kun je tijdstip waarop je berichten verstuurt van tevoren inplannen. Zoals met de ‘auto-schedule-functie’ van Hootsuite.

Auto schedule Hootsuite

 

 

 

 

 

 

 

Niet langs je klanten heen praten

Maar het allerbelangrijkste is denk ik wel wat aan de basis van je marketingstrategie staat: wat wil je dat je nu eigenlijk dat je klant denkt, roept en doet waar het jouw bedrijf betreft? Dat is nog erg moeilijk, blijkt uit recent onderzoek van management consultancy onderneming McKinsey. Zij tonen aan dat de meeste bedrijven gewoon langs hun klanten heen praten. Bedrijven richten zich op zaken waarmee ze zich denken te onderscheiden van anderen. En slaan daarmee de plank volledig mis. Een goed voorbeeld uit het onderzoek betreft de veelgebruikte focus van ondernemers op hun maatschappelijke verantwoorde en duurzame producten en innovatieve karakter. In de praktijk blijkt dat dit niet significant bijdraagt aan merkversterking. En zo toont McKinsey nog een aantal in het oog springende tegenstrijdigheden en kloven aan tussen wat bedrijven denken dat hun klanten graag horen en de keiharde werkelijkheid. Het is goed om dit eens te lezen. En daarna goed na te denken, te onderzoeken en te brainstormen of je USP’s wel echt zo uniek zijn. En vervolgens bepalen met welke USP’s  je het beste de aansluiting gaat vinden bij je potentiële klanten. (Het rapport van McKinsey lees je hier).

10 aandachtspunten bij social media marketing

Samengevat zijn de onderstaande punten een leidraad bij het opzetten van een social media marketing strategie en de uitvoering daarvan:

  1. Iemand moet er écht mee bezig zijn. Een marketingmedewerker of –partner dus.
  2. Bedenk van tevoren wat je doel is en hoe dat past in je totale marketing strategie.
  3. Bedenk wie je doelgroepen zijn en hoe je die wilt bereiken,
  4. Bedenk welk social media platform je met welk doel en boodschap wilt gebruiken.
  5. Houdt actualiteiten in de gaten om:
    1. Er handig op in te spelen
    2. Een verkeerde lading van je boodschap te voorkomen
    3. Vermijd spelfouten, politiek gekleurde of discriminerende boodschappen.
    4. Houd vol. Laat frequent van je horen.
    5. Let op de timing van je boodschap. In social media dashboards zoals Hootsuite kun zit een plan- of timerfunctie.
    6. Ga na of wat je zelf belangrijk vindt om te roepen over je bedrijf, klanten ook belangrijk vinden. Zet in op de juiste USP’s. Zoek aansluiting bij wat je klanten waarderen aan je bedrijf.
    7. Wil je ook lezen hoe belangrijk goede content, authenticiteit, originaliteit en persoonlijk communiceren zijn in social media marketing? Lees dan ook eens:
      Facebook – het belang van goede content
      Persoonlijk communiceren als bedrijf in social media en communities

home_Pakkende content

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (2 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...
Nog geen reacties.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics