Persoonlijk communiceren als bedrijf in social media en communities

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...
Print Friendly, PDF & Email

Afgelopen week vroegen wij (Linda, Sander & Margaret van 2LVW) ons wederom af hoe we nog persoonlijker kunnen communiceren met onze volgers op Twitter en andere sociale media. Want zo populair als social media op het moment zijn, de handboeken liggen nu eenmaal niet voor het oprapen. Maar goed: we zijn online marketeers en communicatiemensen. We kunnen dus putten uit brede ervaring. Samen met onze honger naar kennis en ons onderbuikgevoel geven we social media een plek in de marketingcommunicatiemix van onze klanten. Social media zijn een tool. En zoals altijd is het bij het inzetten van een tool (welke dan ook) belangrijk om je eerst af te vragen, wat je ermee wilt bereiken. En wie. En hoe dan.

Een bedrijf is toch geen persoon?
Het probleem dat veel bedrijven en merken hebben, is dat ze wel aanwezig zijn in de sociale communities, maar niet goed weten hoe ze dat nu écht kunnen maken. En daar ligt meteen de crux: in het woord ‘maken’. Iets wat ‘gemaakt’ is, is per definitie niet ‘echt’.  Natuurlijk weten we dat we authentiek moeten zijn. Dat is niets nieuws. Dat is regel één voor elke verzonden boodschap. Maar is nog eens extra belangrijk op een medium dat geënt is op sociale interactie. Dat je boodschap echt is, staat vast. Maar hoe word je als zender nu als echt ervaren in communities? Hoe kun je als merk of bedrijf persoonlijk communiceren in social media? Een merk of bedrijf is toch geen persoon?

Of toch wel?
Op het moment dat we erover praten, bedenk ik dat ons bedrijf (2LVW) wel degelijk een persoon is. Of liever: drie personen. We zijn gewoon Linda, Sander & Margaret. Dát zijn de mensen achter het bedrijf. Wij komen op bezoek bij de klant, drinken het kopje koffie en maken de afspraken en doen het werk waar 2LVW voor wordt ingehuurd. Wij geven het advies en de tips. Je belt of mailt met ons. En niet met 2LVW. En dus riep ik dat we dat voortaan ook maar in onze tweets naar voren moeten laten komen. Zodat onze volgers weten: hé da’s een berichtje van Linda van 2LVW en dat is er één van Sander van 2LVW. En zo werden #Sander, #Linda en #Margaret van @2LVW geboren. De personificatie van 2LVW. Onze social identity.

^Anouk van C&A
Ik werd daardoor nieuwsgierig naar het fenomeen personificatie van het merk en bedrijf in social media. Wat online onderzoek leidde mij naar een blog van Martin Kloos die precies benoemt wat ik zojuist beschreef. Een social identity om vanuit te communiceren als merk. Hij beschrijft hoe C&A zich actief persoonlijk positioneerde door een werknemer als spreekbuis in te zetten. En voilà: daar was ^Anouk.  Zeer laagdrempelig, warm en betrokken. En ineens werd er met C&A gecommuniceerd als met een echt persoon. Anouk IS C&A vinden de community members . En dat is natuurlijk lekker praten op basis van gelijkwaardigheid!

Tips voor persoonlijk communiceren als merk
Oké. Als merk of bedrijf kun je dus aanwezig zijn in een online community of social medium met een duidelijk persoonlijk gezicht… Maak van persoonlijk dus als het kan persoon! Dat is één…  Maar dan? Dan voel ik als communicatievrouw natuurlijk aan dat er meer moet gebeuren. Uit alle blogs en artikelen die ik heb gelezen, zijn een aantal tips het absoluut waard om mee te nemen. Want ze liggen namelijk ontzettend voor de hand! Als je uitgaat van het principe dat je je merk of bedrijf de stem geeft van een echt persoon, dan is het logisch dat je de leden van de community ook als zodanig aanspreekt. En dan zijn onderstaande tips ineens open deuren. En juist daarom ook weer zo ontzettend belangrijk!

Als persoon in gesprek (voor persoon kun je dus ook invullen merk of bedrijf):

  • blijf je bij jezelf en doe je je niet anders voor (authentiek zijn).
  • deel je je passies en interesses met geïnteresseerden (laten zien wie je bent en waar je voor staat).
  • denk je niet alleen vanuit jezelf, maar ook vanuit de ander (empathie).
  • zoek je naar de interesses van anderen en sluit je daarbij aan (banden smeden).
  • deel je zaken die waardevol kunnen zijn voor anderen (goede inhoud / tips, trics, ontwikkelingen, aanbiedingen).
  • ben je niet alleen aan het woord, maar vraag je de ander ook naar zijn mening (dialoog & interactie).

 

Groeten, #Linda (van 2LVW) – En wil je reageren op deze blog? Ik hoor graag je mening!

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...

, ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics