Facebook: het belang van goede content

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (2 votes, average: 3,50 out of 5)
Loading...
Print Friendly, PDF & Email

Een tijdje geleden schreef ik hier al eens iets over hoe je als bedrijf succesvol kunt zijn op Facebook met als case Nike Running Nederland. De content die (deels) door het marketingapparaat van Nike wordt geproduceerd, is mooi, to-the-point en vooral écht. Volgers voelen immers aan of je authentiek bent. Toch?

Met de billen bloot
Niet altijd, zo blijkt uit recente ophef rond de Facebookcontent van biergigant Bavaria. Bavaria (ruim 134.000 volgers) kwam in opspraak nadat een klein clubje reclamefanatici ontdekte dat de creatieve, grappige content van het biermerk al te vaak niet van eigen makelij was. Creatief bleek het wel. Bavaria gebruikte en manipuleerde beelden van anderen om deze vervolgens als ‘eigen’ te posten op Facebook. In sommige gevallen bleek er zelfs letterlijk sprake van misleidende inhoud. Onder de veelgehoorde kreet ‘Zo. brouwt Bavaria content’ ging het onomwonden gebrek aan authenticiteit van de bierproducent het web over. Toen magazine Quote de zaak ook oppakte, ging de Brouwer met de billen bloot. En werden de nodige excuses gemaakt. Bavaria gaat vanaf heden braaf bronnen vermelden.

2LVW - contentstrategie en wees eerlijk en authentiek en niet zoals Bavaria

 

 

 

 

 

 

Eigen: stick to it
Tja, dan snap je wel dat veel mensen over je merk praten. Maar jammer genoeg niet op de juiste manier. Eerlijk (lees: authentiek) duurt het langst, blijkt maar weer eens uit dit voorbeeld. En het belang van goede content wordt hiermee onderstreept! Maak een contentstrategie voor al je sociale platformen en stick to it! Het valt natuurlijk niet altijd mee om alsmaar Original Content aan te bieden. Zeker als je niet beschikt over een marketingafdeling vol hippe beeldbewerkers en snedige tekstschrijvers. Sta je even droog? Kijk dan of er in het verleden iets van je content populair was en herhaal dit desnoods een keer in het licht van de actualiteiten. Wil je content van een ander gebruiken? Maak dan duidelijk waarom je dit post en geef duidelijk aan dat je er een ‘eigen’ mening over hebt. Of hoe het aansluit bij je ‘eigen’ vakgebied. Maar ga nooit, nooit, nooit zitten knutselen met spullen van een ander. Gewoon. Niet. Doen.

Delen op Facebook mobiel
Dat goede en authentieke content extra belangrijk gaat worden, daar twijfel ik niet aan. Ik lees vanochtend namelijk het bericht dat Facebook eindelijk haar ‘share’-button gaat aanbieden in de mobiele app. Dat betekent dat mobiele Facebookers sneller content kunnen delen met vrienden (vergelijkbaar met de retweet van Twitter). En het kan bijna niet anders dan dat dit zal resulteren in een toenemend engagement van fans bij een merk. Maar natuurlijk alleen dan, als de content klopt!

Goede content nodig?

Benieuwd naar het Bavaria-debacle?

Meer lezen over de case van Nike Running Nederland op Facebook?

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (2 votes, average: 3,50 out of 5)
Loading...

, , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics