Facebook acties: wat mag wel en niet

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (4 votes, average: 2,75 out of 5)
Laden...
Print Friendly, PDF & Email

Steeds meer bedrijven zetten hun eerste schreden op Facebook en maken een bedrijfspagina aan. Maar hoe krijg je mensen nu zover je te gaan volgen, zodat je kunt beginnen een band op te bouwen met je (potentiële) klanten? Een veelgebruikte manier is de Facebook actie. Maar pas op! Facebook hanteert daarvoor strenge regels. Wat mag nu eigenlijk wel en wat absoluut niet?

Ik open vanochtend mijn Facebook-account en loop langs alles wat mijn vrienden sinds gisteren gepost hebben. Steeds vaker verbaas ik me over het aantal Facebook acties dat ik daarbij tegenkom. Facebook acties zijn promotionele acties in de omgeving van Facebook die erop gericht zijn mensen aan te moedigen een bedrijfspagina van een bedrijf of merk te gaan volgen. Als aanmoediging wordt vaak een prijs uitgeloofd. De winnaar wordt bijvoorbeeld gekozen uit alle mensen die de betreffende bedrijfspagina ‘liken’. En o ja, je moet de oproep voor de actie dan natuurlijk wel met zoveel mogelijk mensen uit je netwerk delen.

Hoekbank en terrasoverkapping

Het gevolg is dat ik zie dat Iris ineens heel erg fan van een zekere woonwinkel is en dat we daar een hoekbank kunnen winnen. En Miranda heeft gedeeld dat zij nu fan is van een tuingroothandel en dat ik (mits ik ‘like’ en ‘deel’) mee kan dingen naar een gloednieuwe terrasoverkapping. Vanochtend was het al niet anders. Jumbowoods.eu jaagt op 50.000 ‘likes’ en Top 10 Lijstjes maakt even bekend dat de actie om 4 Eftelingkaarten te winnen over 21 uur afloopt. Dus wel op tijd ‘liken’ hè? De VARA doet er nog een schepje bovenop met een actie waarmee je een zonnebril kunt winnen als je je abonneert op de nieuwsbrief. Ik ben er eigenlijk gelijk al weer klaar mee.

 

Facebook_actie_jumbowood

Facebook_actie_top10lijstjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook_actie_Vara

Nee

De gestage (en immer toenemende) stroom aan dit soort Facebook acties, is zijn doel aan het voorbij schieten. Niet alleen kun je je afvragen of je aan deze acties écht klanten overhoudt of dat je te maken hebt met enkel opportunisten onder je volgers. Daarnaast klagen veel Facebookers ook over de niet aflatende reclame- en promotie-uitingen in hun stream. Ik heb de eerste ‘nee-sticker’ al gesignaleerd. En o, wat werd daarop gereageerd zeg! Iedereen struikelde over elkaar om te laten weten dat het met die acties wel welletjes is.

Facebook_actie_NEE

De rules

Maar even buiten het feit om dat mensen in hun social stream niet altijd zitten te wachten op ‘bemoeienissen’ en ‘vermoeienissen’ van bedrijven en dat je jezelf als ondernemer altijd eerst goed af moet vragen of je er überhaupt iets te zoeken hebt: mag het eigenlijk allemaal wel? Facebook heeft namelijk strikte regels voor het maken van reclame en het doen van dit soort aanbiedingen waarbij een tegenactie van de lezers wordt verwacht. Houd je je als onderneming niet aan de regels, dan heeft Facebook het recht de bedrijfspagina die aan de actie gekoppeld is, zonder pardon te verwijderen. Dat lijkt me nu niet de beste promotie van je onderneming. Voorzichtigheid is dus geboden. Daarom de belangrijkste don’ts op een rijtje: 

  • Het is niet toegestaan registratie of deelneming af te laten hangen van actie van de gebruiker met behulp van andere Facebook-functies dan het leuk vinden van een pagina, het inchecken bij een pagina of het maken van een connectie met je toepassing. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan registratie of deelneming af te laten hangen van het leuk vinden van een prikbordbericht of van het reageren op of uploaden van een foto op een prikbord.
  • Het is niet toegestaan om Facebook-functies te gebruiken voor registratie of deelname. Een pagina leuk vinden of inchecken bij een pagina registreert een deelnemer bijvoorbeeld niet automatisch voor een promotie.
  • Het is niet toegestaan om Facebook-functies, zoals de knop ‘Vind ik leuk’, te gebruiken om te stemmen bij een promotie.
  • Het is niet toegestaan winnaars op de hoogte te stellen via Facebook, bijvoorbeeld door middel van Facebook-berichten, Facebook Chat of een bericht op een profiel (tijdlijn) of pagina.
  • Ook is het niet toegestaan in andere media (advertentie of online platformen) te verwijzen naar een Facebook-actie.

Wat mag dan wél bij Facebook acties

Er mag dus gewoon heel veel niet. Feitelijk is een promotionele actie via Facebook een wespennest. Een makkelijke manier om dit te vermijden is het eenvoudig omdraaien. Je mag namelijk wel op Facebook verwijzen naar een actie op een ander extern platform, mits je er maar duidelijk bij vermeldt dat Facebook er geen aandeel in heeft. De beste manier is om eenvoudig op je eigen website een actie te plaatsen, die gelijk een tweeledig doel kan dienen. Zoals de actie van de VARA. Bij verdere bestudering van de mededeling over de zonnebrillen in mijn stream, blijkt dat dit slechts een verwijzing is naar een actie op de site van de VARA. Als ik erop klik opent er een nieuw tabblad in mijn browser en kan ik op de VARA-site lid worden van de nieuwsbrief. Dan maak ik kans op een zonnebril. Slim van de omroep! Nu ben ik lid van de nieuwsbrief waarin zij mij weer op de hoogte kunnen brengen van andere aanbiedingen en acties – eventueel verbonden aan een lidmaatschap van de omroep. Kijk: die snappen hoe het werkt. Zo maak je van verre volgers op Facebook, betalende abonnees. Zonder tegen de haren van het populaire sociale platform in te strijken.

Facebook_actie_varatabblad

Echte klant

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik zelf ook heb meegedaan aan een winactie op Facebook. Ik volg al een tijdje een restaurant in Rotterdam waar ik graag kom. Door de actie te delen met mijn volgers en een leuk bericht te plaatsen, kwam ik in de verloting van een romantisch diner-voor-twee terecht. En ik won! Gisterenavond heb ik mijn prijs in ontvangst genomen. Het was heerlijk en ontzettend gezellig. Toptent en dito mensen. Hoewel de actie feitelijk ongeoorloofd was volgens de regels van Facebook, kan ik je verzekeren dat dit restaurant in mij geen opportunist zal ontdekken. Maar ik denk dat ik ze wel over deze regels in moet gaan lichten. Ik ga er in ieder geval heel snel weer een keertje naartoe. Als échte klant. Me ‘like’!

Wil je ook meer bezoekers op je website, die echte klanten worden? Kijk dan eens hier.

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (4 votes, average: 2,75 out of 5)
Laden...

4 reacties op Facebook acties: wat mag wel en niet

  1. avatar
    pieter 11 februari 2014 om 07:07 #

    Mag ik een facepage maken met daarom linkjes naar andere website,s
    Door die doorverwijs linkjes komen de bezoekers van die facepage op bv voetbalstreams site,s of andere sporten die gestreamd worden

    vriendelijke groet

    Pieter

    • avatar
      Linda van Doren 11 februari 2014 om 08:39 #

      Beste Pieter,

      Natuurlijk mag dat. Vanuit Facebook mag je gewoon verwijzen naar andere webpagina’s. Het is geheel aan jouw volgers of ze daarop willen klikken of niet. Zolang de linkjes niet verwijzen naar ‘kwalijke content’ (want Facebook wil het vooral netjes houden), is er niets aan de hand. Je kan een Facebook-pagina ook gebruiken om vaak door te verwijzen naar je eigen website bijvoorbeeld. Veel bedrijven doen dat al.

      Ik hoop dat je in mijn blog toch gevonden hebt wat je zocht. Ik hoor graag hoe je de informatie waardeert. Je kan je waardering laten zien door een aantal sterren aan te klikken bovenaan de blogpagina. Ik ben benieuwd!

      Succes met je Facebook-pagina.

      Vriendelijke groet,
      Linda van Doren (2LVW)

  2. avatar
    Debby Zonwering 15 december 2015 om 16:47 #

    Erg leerzaam artikel! Duidelijke informatie, precies wat ik zocht.

  3. avatar
    Cees Zuiderwijk 15 januari 2016 om 11:45 #

    Erg leuk en leerzaam artikel! ga zo door!
    Groet Cees

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics