M-commerce: goede mobiele webshop heeft de toekomst

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Laden...
Print Friendly, PDF & Email

Je kunt er als webshopeigenaar echt niet meer omheen. Je moet mobiel gaan met je webshop. De tijd dat je je schouders kon ophalen als er over M-commerce werd gesproken, is echt voorbij. De cijfers liegen er niet om. Maar waar moet je nu op letten bij het maken van een mobiele webshop?

 Aankopen via smartphone en tablet: cijfers
Uit de halfjaarlijkse Thuiswinkel Markt Monitor bleek al dat in  de eerste helft van 2012 ruim 1,5 miljoen aankopen werden gedaan via een mobiel apparaat. 69% van die aankopen werden gedaan via een smartphone en 31% via een tablet. Daarbij is het afgelopen jaar het aantal tabletgebruikers gestegen van 2,5 naar 4,3 miljoen en steeg het aantal smartphonegebruikers van 6 naar ruim 7 miljoen. Dat zijn cijfers die webwinkeluitbaters niet langer uit de weg kunnen gaan.

Ook de giganten gaan mobiel
En hoewel er in eerste instantie vooral apps en muziek werden gekocht via de smartphone en tablet, is de mobiele aanschaf van kleding, tickets en boeken aan een enorme opmars begonnen. De giganten weten het. Het roer moet om naar mobiel. M-commerce heeft de toekomst.  Zo vertelden de marketeers van Center Parcs, KLM, Wehkamp en de Bijenkorf in de decemberuitgave van Management Team. Respectievelijk halen de vakantieverblijfaanbieder, de luchtvaartmaatschappij, het postorderbedrijf en het warenhuis, 10, 5, 15 en 20 procent omzet uit het mobiele kanaal. En de prognose is, dat dit in 2013 alleen maar zal gaan toenemen. Op het moment van dit schrijven beschikken KLM, Wehkamp en de Bijenkorf over een mobiele webshop. Zo zien de landingspagina’s eruit:

                    

Aandachtspunten mobiele webshop

Mobiel gaan is dus aan te raden voor webshopeigenaren. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Echte optimisten laten een eigen app ontwikkelen (zoals die van Bol.com, die speciaal gericht is op koopgemak bij de eindgebruiker). Anderen zorgen ervoor dat er een speciale mobiele versie van hun vertrouwde webshop beschikbaar komt. Hoe je dat ook aan wil pakken, het is belangrijk een aantal uitgangspunten in acht te nemen.

Maar liefst 47% van alle mobiele aankopen werden ‘en route’ gedaan, op de werkplek of zelfs in de fysieke winkel zelf! Dat betekent dat het belangrijk is dat de mobiele shopper snel en gemakkelijk zijn zaakjes af kan handelen en vlot door de check-out procedure heen kan lopen. Door de relatief kleine schermen en toetsenborden van smartphones, bestaat er in een slecht opgezette mobiele webshop grote kans op ‘shopping cart abbandonement’. Het laten staan van je winkelwagentje, zonder tot verkoop over te gaan. Let in ieder geval op het volgende:

  1. Er moet een redirect zijn van de website naar de mobiele site, zodat de smartphone of tabletgebruiker meteen in de mobiele versie van de webshop terecht komt.
  2. Maak snelle keuzemenu’s en een simpele navigatie (geschikt voor vingertopbediening!). Met voorgebakken categorieën om simpel aan te tippen, zodat er niet onnodig via invulschermen gewerkt moet worden.
  3. Schrijf korte teksten, die to-the-point zijn.
  4. Gebruik duidelijke buttons en graphics, liever nog dan tekst.
  5. Maar hou de in te laden beelden klein en licht, zodat pagina’s snel beschikbaar zijn.
  6. Zorg dat de betaalwijze simpel is en niet te veel afwijkt van je reguliere webshop. Herkenbaarheid zorgt namelijk voor het gevoel van betrouwbaarheid – iets dat nogal eens gevoelsmatig onder druk staat bij mobiele shoppers, als de check out lastig verloopt.
  7. Als je dan toch je check out-procedure onder de loep neemt, kijk ook of je keuzemogelijkheden voor verzend- en afleverpunten kunt uitbreiden (mocht je dat nog niet gedaan hebben).
  8. Maak je gebruik van klantprofielen, zorg dan voor korte en simpele aanmeld- en inlogprocedures. Geen lange invulformulieren! Denk aan die kleine toetsenborden…
  9. Denk aan de promotiemogelijkheden van je mobiele webshop en neem verschillende social share-mogelijkheden op. De mogelijkheid om direct een tweet te versturen met de boodschap ‘Ik heb zojuist een boek bij xxx gekocht. Meer van deze schrijver…’ Hoe meer mensen je via social networks naar je shop verwijst, hoe beter!
Android vs. iOS
Tot slot nog even een extra aandachtspunt. Smartphones en tablets als iPhone en iPad maken gebruik van het zogenaamde Apple iOS en andere smartphones – waaronder bijvoorbeeld die van Samsung – gebruiken het besturingssysteem Android. Daar moet je in het ontwerp van je mobiele site zeker rekening mee houden. Volgens ‘Queen of the Net’ en internet research analiste Mary Meeker is het gebruik van de iPhone dan wel explosief gestegen de laatste jaren, maar neemt het gebruik van de Android phones en tablets 4x sneller toe! Ik geef het je even mee.

Lees ook onze post over de Strategie achter een succesvolle webshop.

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Laden...
Nog geen reacties.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics