1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...Loading...

Google Remarketing . . . is bezoekers volgen met het ‘geheime’ wapen binnen Adwords. Deze bezoekers hebben wel in je shop rondgekeken maar nog niet gekocht. Het idee hierachter is eenvoudig. Google werkt met vele ‘bevriende’  display netwerken. De kans is groot dat iemand die jouw shop heeft bezocht binnenkort ook op een van die netwerken terecht komt. En dan wordt ‘toevallig’ een Adwords-advertentie getoond die verwijst naar jouw site.

De bezoeker krijgt daardoor een prikkel om nogmaals naar jouw site te gaan en het artikel alsnog te bestellen. Reclame werkt optimaal als deze regelmatig wordt herhaald. Remarketing is de ultime vorm van reclame:

Klik op YouTube voor ‘Hoe implementeren Google Remarketing’

  • toegespitst op de persoon (bezoeker)
  • advertenties worden alleen getoond  wanneer nodig

Dat is een heel verschil met ‘normale’ reclame waar veelal met hagel op een brede doelgroep wordt geschoten.

Bij Google Remarketing moet je een klein codefragment op een webpagina plaatsen. Als iemand die pagina bezoekt dan wordt er een cookie bij de bezoeker geplaatst. Als deze dan op enig moment op een van de met Google bevriende display netwerken komt dan wordt de cookie herkend en krijgt de bezoeker een advertentie van jouw website te zien. Je stelt in voor welke display netwerken je advertentie wel/niet wordt getoond. Volgens Google wordt door de display netwerken 70% van de internetgebruikers bereikt.

Heeft de bezoeker eenmaal gekocht dan kun je het zodanig configureren dat deze niet meer die advertentie wordt ‘lastig gevallen’. Dit doe je door bezoekers die de aankoopbedankpagina hebben bezocht (die ze alleen wordt getoond als er is gekocht) uit je selectie te filteren.

Privacy
Doet dit nu inbreuk op de privacy van bezoekers? Vergelijk het als je voor de tweede keer een winkel binnenstapt. Dan zal een goede verkoop(st)er je herkennen en zijn/haar best doen om je die bewuste blouse of broek te verkopen. Je zult zeggen dat je het zelf in de hand hebt of je die winkel nogmaals binnenstapt. Toch gebeurt er met direct marketing en remarketing niet veel anders.

Wat zijn de middelen zie bezoekers hebben om geen ‘last’ te hebben van Google Remarketing?

  • zij kunnen het automatisch plaatsen van cookies blokkeren al gebeurt dat maar heel zelden
  • zij hoeven natuurlijk niet op de advertentie te klikken als deze via remarketing nogmaals wordt getoond
  • en last but not least . . .  reclame is gewoon niet uit onze samenleving uit te bannen

Wanneer Google Remarketing inzetten?
Je kunt één of meerdere remarketing profielen opstellen. Ook de duur van de campagne is in te stellen (aantal dagen). Hieronder enkele situaties waarbij je Remarketing kunt inzetten

  • Een bezoeker heeft productpagina X bezocht
    Benader deze bezoeker met met aanbiedingen voor product X of aanverwante producten.
  • Bestelproces wordt niet afgerond
    Prikkel deze bezoeker met bijvoorbeeld “bestel vandaag en betaal geen verzendkosten”.
  • Er is wel iets gekocht
    Benader de bezoeker met aanvullende of verwante producten. Bijvoorbeeld voor verbruiksmaterialen zoals refills van toners of tandenborstels bij een Sonicare tandenborstel. 

Klik op de afbeelding om te ontdekken waar “remarketing” binnen Adwords zit.

Tot slot een aantal interessante links om verder te lezen:

7 mistakes to avoid
advanced remarketing ideas
- email remarketing – an example of how to test

Hoe zie jij de privacy aspecten van Google Remarketing? Geeft je hieronder reactie.

 

 

2 reacties to “Google Remarketing…bezoekers volgen tot ze kopen”

  1. avatar Arjen Jongeling zegt:

    Van veel gebruikers hoor je toch klachten. Ze worden maanden achtervolgd terwijl ze toch de aankoop al hebben gedaan. En áls de webwinkel het heeft zo geconfigureerd dat je na aankoop geen ads meer te zien krijgt dan is het de concurrent die je stalkt – waar je het niet hebt gekocht. Sinds de introductie in 2010 is er maar weinig aan verbeterd aan Google’s remarketing. Een knop met “ik heb dit al” of “ik hoef dit niet” lijkt me ook voor Google handig want dan verdienen ze wellicht aan andere advertenties die ze voor je kunnen afbeelden. Technisch een fluitje van een cent: delete cookie.

    • Hoi Arjen,

      ik denk dat je een punt hebt als jij en je concurrent dezelfde klant achterna zitten. Ook als jij de ervaring hebt dat in sommige situaties Remarketing goed is geconfigureerd en je toch gestalked blijft worden (zeker omdat ik weet dat het configureren bij jou in goede handen is). Goede suggesties van een knop met “ik hoef dit niet”. Echter, je weet niet of een advertentie op basis van remarketing of normaal wordt gegenereerd.

      Toevallig staat er in het Financiele Dagblad van vandaag (maandag 30-01-2012) een artikel over Real Time Bidding. Er is onderzoek gedaan naar stalken en het blijkt dat mensen die banners niet uitgesproken vervelend vinden behalve als ze niet relevant zijn. Dus als jij als keukenleveranciers met je remarketingbanner op een auto-site komt, tja dan is de relevantie ver te zoeken. Maar kom je op een site van keukenapparatuur dan zou het niet bezwaarlijk zijn.

      Ongetwijfeld ken je zgnd frequency caps waarmee je het aantal vertoningen per bezoeker kunt instellen (aantal, dag, week etc). Ook kun je in een ad-group meerdere advertenties opnemen die qua vertoning rouleren. En zoals gezegd ‘relevantie’.

      Overigens kan de adverteerder de bezoeker bewust blijven volgen. Bijvoorbeeld dat er bank is gekocht maar nog geen tafel of kast. Maar dan natuurlijk wel met andere banners/advertenties. Hier een link met ideeen voor remarketing.

      -Sander

Geef een reactie