Twee belangrijkste zaken op je LinkedIn-pagina

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Print Friendly, PDF & Email

Wie heeft geen LinkedIn-pagina? En heb je er weleens bij stil gestaan wat echt wordt gezien? Van mijn eigen pagina heb ik een heatmap, gazeplot en transparantie scan gemaakt. Heel interessant om te zien wat echt belangrijk is.

Ik kwam op het idee om een heatmap van mijn eigen pagina te maken door een post op Business Insider. Zoals iedereen weet wordt LinkedIn intensief gebruikt door HRM-mensen. En ook . . . wie kijkt niet even op LinkedIn als je een afspraak hebt met een nieuwe prospect of klant? Bij sollicitaties wordt 19% van de tijd door recruiters gekeken naar je foto. En dat is langer dan naar je vaardigheden (skills), vroegere functies en de bijzondere dingen die je hebt gedaan. Alleen naar de informatie over je huidige functie en opleiding wordt meer tijd besteed dan naar je foto.

2LVW - LinkedInDat de foto belangrijk is, blijkt direct uit de hiernaast staande heatmap (klik er op voor vergroting). Nu staat LinkedIn inmiddels vol met reclame en dat kan de aandacht ook behoorlijk afleiden (zie rechtsonder de oranje kern). Wat ik opvallend vind, is dat je naam ook veel aandacht trekt.

De grootte van je beeldscherm bepaald wat je ziet. Je foto blijft het belangrijkst. Zelfs als je de “pech” hebt dat er een opvallende banner door LinkedIn wordt geplaatst.

Oogbeweging
In eerste instantie trekt je foto dus alle aandacht. Vervolgens wordt door de ogen een hele reis gemaakt. 2LVW - LinkedInDat zie je op een gazeplot. De volgorde van de getallen geeft de oogbeweging aan. In het algemeen gaat de oogbeweging van je foto via een banner naar je naam. Een LinkeIn-pagina is eigenlijk een erg drukke pagina. Mentaal gaat een bezoeker kris kras over het scherm. Voor adverteerders op LinkedIn is dat niet gunstig. De banners worden wel gezien maar trekken niet echt de aandacht. En dat is ongunstig voor de conversie van deze banners.

In eerste instantie trekt je foto dus alle aandacht. Vervolgens wordt door de ogen een hele reis gemaakt. Dat zie je op een gazeplot. De volgorde van de getallen geeft de oogbeweging aan. In het algemeen gaat dat van je foto via een banner naar je naam. LinkeIn-pagina’s zijn eigenlijk een erg druk. Mentaal gaat een bezoeker kris kras 2LVW - LinkedInover het scherm. Voor adverteerders op LinkedIn is dat niet gunstig. De banners worden wel gezien maar trekken niet echt de aandacht. En dat is ongunstig voor de conversie van deze banners.

De vierde afbeelding is een transparantie scan. Deze toont wat bezoekers de eerste milliseconden zien. En dat is bepalend voor het vervolg . . . wordt er doorgeklikt of afgehaakt. Vanzelfsprekend is een transparantie scan nauw verwant met de heatmap en de gazaplot.

Wat kunnen we leren?
Hoeveel aandacht je op je LinkedIn-pagina krijgt, is afhankelijk van de banners die op dat moment worden getoond. Je naam trekt ook de aandacht. 2LVW - LinkedInEchter, aan beide zaken kun je niet veel doen. Waar je wel invloed op hebt, zijn:

(1) goede foto
Dit is meer dan een open deur. Bedenk hoe je wilt overkomen. Is LinkedIn voor jou een vrienden- of netwerksite of wil je voornamelijk zakelijke contacten leggen. Wil je formeel overkomen of juist niet? Hoe is je kleding, modieus, klassiek of leasure? Kortom, het gaat verder dan of je er leuk op staat.

(2) duidelijke functiebeschrijving
Denk hier goed over na. Er is meer mogelijk dan je formele functie. Ben je adviseur, consultant of ondernemer? Misschien wel alles tegelijk. Maar wat je vermeldt kleurt je.

2LVW - LinkedIn

Waar het om gaat: foto en functiebeschrijving

Als ik naar mezelf kijk . . . in mijn polo-shirt kom ik niet erg formeel over. Dat is bewust. Misschien is het te zien dat het een uitsnede is uit een vakantiefoto en ik houd van vakanties (signaal van waarden en dat er meer is dan werken). Dat is over mijn schouder kijk, vind ik niet top. Alsof ik iemand de rug toekeert en toch nog even terug kijk.

Sinds kort vermeld ik “ondernemer”. Ik bedoel daarmee dat ik altijd ideeen heb om iets anders of beter te doen. Adviseurs zijn ‘saaie’ mensen en consultants . . . daar moet je voor oppassen :). De toevoeging “2LVW” is niet goed. Als ik bij IBM of Rabobank zou werken dan is dat wat anders omdat iedereen die bedrijven kent. Dat “2LVW” staat wel in de CV. Het gaat bij mij om “online marketing”. Daarom pas ik dat aan. Kortom, communiceren is de kunst van het weglaten.

Zetten de heatmap en gazeplot jou ook aan het werk om je LinkedIn aan te passen?

NB: heatmaps, gazeplots en transparantie scans gebruiken we bij 2LVW ook voor webscans en second opinions. En ook een 2LVW blog over webscans.

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Nog geen reacties.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics