QR-code in praktijk en op de beurs

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...
Print Friendly, PDF & Email

Je ziet het steeds vaker: het gebruik van een QR-code door bedrijven voor allerlei marketingdoeleinden. Te pas en te onpas eigenlijk. Want zoals voor zo veel dingen geldt, geldt dat ook voor QR-codes: gebruik ze wel op een doordachte manier.


Fireworks!

Quick Response-codes zijn vierkante, met de smartphone scanbare codes waarin een boodschap of link verborgen zit. Ik kwam er voor het eerst mee in aanraking in een vuurwerkfolder. Naast de afbeeldingen van de nietszeggende vuurwerkverpakkingen, stonden de vierkante codes afgebeeld. Na wat onderzoek, en het downloaden van een QR-scanner in de app store scande ik de eerste code en… ik was meteen verkocht! Ik zag in een filmpje precies hoe dit prachtige stukje vuurwerk tot ontploffing kwam. Nu wist ik precies wat ik kon kopen! Na die allereerste ontmoeting met de QR-code was ik meteen van het nut ervan overtuigd. Dat was een echte consument-over-de-streep trekker. Met oneindig veel mogelijkheden. In een QR-code kun je bijvoorbeeld verwijzen naar:

  • Platte tekst
  • Website URL (bijvoorbeeld een bedrijfs-, actie- of aanmeldpagina)
  • Contactgegevens
  • Google Maps-locatie
  • PayPal Buy Now link
  • Verschillende social mediaprofielen
  • iTunes-link
  • YouTube-video


Waar wél en waar niet

Je ziet QR-codes tegenwoordig op de meest uiteenlopende plaatsen. In magazines, op visitekaartjes, op videoschermen tijdens popconcerten, op abri-posters en op auto’s. Niet allemaal even functioneel jammer genoeg. Wat veel enthousiaste marketeers vergeten, is dat niet iedere smartphone of app even goed kan scannen, en niet elke plaats even geschikt is. Daarin moet je afwegingen maken. Een QR-code op een videoscherm wordt al snel onduidelijk, maar er staan natuurlijk wel heel veel potentiële klanten bij elkaar in de zaal. Een abri ben ik al snel voorbij gereden. Maar als student sta je er te wachten tot de bus eindelijk komt (met de smartphone aan je hand gelijmd). En of het nu zo handig is op een auto? Tja, als je dagelijks in de file staat misschien weer wel. En een bevriend ondernemer werd ‘gescand’ terwijl hij voor het stoplicht stond. Eén keer maar. Maar toch.

Business questions
Ondernemers die met het fenomeen in aanraking komen, roepen vaak snel: ‘En o ja, ik wil ook zo’n QR-code.’ De QR-code zelf is erg makkelijk te verkrijgen. Je kunt ze gewoon zelf (gratis) maken op websites als www.qurify.com. En vervolgens overal afbeelden. Maar de grote vraag is natuurlijk (zoals altijd): wat is het doel ervan? Stel jezelf de nodige business questions en formuleer goede antwoorden. Past de code in je marketingstrategie? Zo ja, waar en hoe pas je hem toe en voor welke doelgroep(en)?

Aandachtspunten
Een kennis van me (diezelfde van voor het stoplicht) staat binnenkort op een grote beurs. Voorafgaand daaraan vroeg hij zich af wat hij met een QR-code zou kunnen realiseren. Dat was zijn business question. Antwoord: meer traffic naar zij webshop (met uiteraard de wens klanten aan te moedigen iets te kopen). Samen stelden we vervolgens vast dat de volgende aandachtspunten bijdragen aan het succes van de werking van de code:

1. Het vinden van de perfecte ‘drager’ van de QR-code

2. Het opvallend genoeg plaatsen van de QR-code (dus niet ergens rechtsonder weggemoffeld)

3. Het scanwaardig maken van de QR-code (zgn. value exchange – waarom zou ik scannen?)

4. Een perfect aansluitende landingspagina op de website

Het geplande gebruik van de code heeft geresulteerd in een kleinere folderoplage, want met de QR-code kunnen bezoekers eenvoudig de link naar de website scannen. En daar is alles over het bedrijf toch al tot in de puntjes te vinden? Het is de bedoeling ook een code met weblink op te laten nemen in het programmaboekje van de beurs, dat vooraf aan de bezoekers wordt verzonden. Op die manier kunnen bezoekers alvast informatie over het bedrijf en de producten vinden, zonder dat ze daadwerkelijk het gesprek aan hoeven te gaan. En mochten ze om wat voor reden de stand missen, dan is er alsnog een contactmoment. Aan de QR-code bij de stand is een speciale kortingsactie en actiewebpagina gekoppeld. ‘Scan de code hier op de beurs en u kunt de volgende producten tegen een aantrekkelijke beurskorting bestellen’. Een scan- incentive in de vorm van een gimmick of een wedstrijdelement is natuurlijk ook mogelijk. Hoe meer mensen de code scannen en op de actiepagina belanden, hoe beter.

Prikkel
Dat de QR-code een prominente plaats krijgt bij de stand is duidelijk. Een aanvullende optie is om het standpersoneel te kleden in T-shirts met de code erop. Loopt een van hen over de beurs, dan prikkelt dat ook weer tot actie. Natuurlijk wel eerst even goed controleren of de codes met verschillende apps goed scanbaar zijn. Testen!

Tips voor goede QR-scanners
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met de volgende QR-apps:

– QRReader

– i-nigma

Vooral de laatstgenoemde is erg snel en accuraat. Eerstgenoemde heeft ook een QR-codegenerator. Beide apps zijn verkrijgbaar in de App Store.

 

 

 

 

 

 

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...

5 reacties op QR-code in praktijk en op de beurs

  1. avatar
    Arjen Jongeling 9 maart 2012 om 17:28 #

    Eén tip: laat de QR-code altijd uitkomen op een aparte pagina zodat je in de site statistieken kunt zien hoe vaak hij wordt gebruikt. Al geef je maar een parameter mee die verder niets doet. Voorbeeld: http://www.jouwsite.com staat op je visitekaartje maar de QR-code gaat naar http://www.jouwsite.com/?qr=ja. In beide gevallen ziet de bezoeker hetzelfde maar in de stats wordt gemeten hoe ze op de site zijn gekomen.

    • avatar
      Sander Lenselink 9 maart 2012 om 17:39 #

      Bedankt, prima aanvulling.

      Brengt me op de volgende tip:
      Als je met Google Analytics werkt kun je ook een UTM-code in de link plaatsen. En in GA in een report uitlezen of je actie succesvol is. Google heeft hiervoor een handige toolbuilder http://bit.ly/rYk6lZ

      Bij meerdere campagnes is het beter een spreadsheet te gebruiken (http://bit.ly/z8KeBy).

  2. avatar
    J. Jacobs 27 april 2012 om 19:40 #

    Je kunt nog beter een verkorte url aanmaken middels bitly.com en dan daar een qr code uit genereren. Deze verkorte url kun je heel goed monitoren. Wel even registreren bij bitly voor de statistieken.

    • avatar
      Sander Lenselink 28 april 2012 om 07:07 #

      Goede tip. Je hoeft dan niet per se Google Analytics te werken wat voor velen toch veel geheimen heeft.

  3. avatar
    standbouw 5 november 2014 om 10:37 #

    bedankt voor het delen

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics