1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...Loading...

Welke vragen geven je inzicht in je business. De standaard rapportages bij Google Analytics zijn interessant maar geven geen echte antwoorden op vragen die er echt toe doen. Daarom in deze post business questions . . .

Onlangs sprak ik een klant over (natuurlijk) web-analytics en Google Analytics. Deze vertelde wat ze allemaal inmiddels wel niet over hun website wisten: aantal bezoekers, waarde van de doelen, conversie, aantal bezochte pagina’s etc etc.

Het bleef in mijn hoofd doorzeuren dat al die informatie niet datgene was waar het eigenlijk om ging. Voor het hier & nu was dat voor de klant nu voldoende maar mijn gevoel was dat dat bedrijf daar niet echt mee verder komt. Inmiddels ben ik erachter; het zijn antwoorden op verkeerde vragen. Zoals bijvoorbeeld . . .

Vragen waar je wat aan hebt | web-analytics

Belangrijke informatie maar je weet niet waar je naar toe gaat

  • hoeveel webverkeer heeft de site
  • wat is de conversie
  • hoe ziet je pad-analyse er uit
  • wat zijn de uitstappagina’s
  • hoeveel nieuwe bezoekers waren er
  • etc.

Op zich correcte vragen als je DATA wilt rapporteren. Maar niet als het bedrijf verder wilt groeien. Je focust teveel op standaard rapportages maar je moet voor echte web-analytics naar de achterliggende ideeen vragen . . . de business questions !!!!

Het bovenstaande zijn vooral WAT-vragen. Bij business questions gaat het om het ‘waarom’ en ‘wat nog meer’. Web-evangalist Avinash zegt in een van zijn posts . . .
business questions:

Vragen waar je wat aan hebt | web-analytics

#1. zijn open vragen met een strategisch diepgang waarbij je echt moet nadenken
#2. focussen op het achterliggende en niet de platgetreden paden
#3. resulteren zeker niet in spreadsheets waarin je standaard data ‘giet’

Als jouw manager vraagt naar de hoeveelheid webverkeer etc. Dan heb je een uitdaging . . . Eigenlijk wil hij niet de hoeveelheid webverkeer weten maar kan het niet anders duiden. Als marketeer en web-analyst is het jouw taak het management toch te ‘dwingen’ om duidelijker te zijn wat wordt bedoeld. Probeer de context van de vraag te begrijpen en wat zijn de business prioriteiten van jouw ‘baas’? WAAROM wil hij dit weten en WAT wil hij NOG MEER weten? Moeilijke vragen. En het is jouw uitdaging om met je kennis van data, systemen en analytisch vermogen tot nieuwe inzichten te komen.

Business questions . . . voorbeelden voor ‘echte’ web- en Google Analytics
Als je met je management tot bijvoorbeeld de volgende vragen komt dan ben je goed op weg!

  • Hoe kunnen we de omzet via internet het komend kwartaal met 15% verhogen?
  • Wat zijn onze meest effectieve inkomende webverkeerbronnen en welke bronnen missen we?
  • Wat is beter . . . klanten zelf het antwoord op onze website laten vinden of toch maar een telefonische help-desk?
  • Wat is het effect van onze website op het inkomende telefoonverkeer?
  • Bereiken we met onze website effectieve klantenambassadeurs?
  • Welke informatie op onze website draagt echt iets bij ?
  • Met welke actie / ingreep kunnen we onze internet-omzet echt verhogen?
  • Wat is de toegevoegde waarde van die banner-actie?
  • Versterken we ons merk met onze website?
  • Wat is effectiever: probeerversies of Flash demo?
  • Wat zijn de vijf belangrijkste struikelblokken voor klanten op onze website?
  • Wat kost elke € 1.000 omzet via onze website?
  • Hoe ondersteunt onze website de offline-sales?

Vragen waar je wat aan hebt | web-analyticsDit zijn de echte vragen en business questions voor echte antwoorden. Vragen waarmee je nieuwe wegen inslaat. En als analyst kom je hier niet met standaard rapportages uit Google Analytics weg.

De frustraties van het management zijn begrijpelijk. Te vaak krijgen zij rapporten maar ze willen INZICHT. Je bereikt dat niet van de ene op de andere dag. Dat gaat stap-voor-stap. Op een gegeven moment is er de ‘flow’ als je met het management spreekt om een bepaalde business question aan de orde te stellen. Een tijdje later is er weer zo’n kans. Aan de andere kant moet je er ook niet aan denken dat in één keer al die business questions op je afkomen. Dat kan niemand behappen, ook het management niet. Stapsgewijs is er ook het voortschrijdend inzicht.

Valkuil
Het gevaar van het verhaal van business questions is dat de vragen alle kanten uit kunnen schieten. Je zou deze ook moeten structureren en focussen. De kern is dat je moet weten wat je met je website wilt. Een open deur!!! Maar jij weet wel beter . . . Vanuit de doelstellingen van je website definieer je metrics. De onderliggende data haal je uit je web-analytics. Saillant is dat we dan voor een deel terugvallen op ‘standaard’ data. En daar ageren we in deze post juist tegen. Er is met web-analytics nog veel te leren en te ontdekken . . . it’s a journey.

Om structuur in je denken te krijgen lees dan ook mijn post over het vertalen van business doelstellingen naar metrics. Of kijk op een eerdere post hoe je met web- en Google Analytics kunt scoren bij je management.

Hoe het verder met de betreffende klant is gegaan . . .
Eerlijk gezegd heeft het een paar maanden geduurd voordat ik doorhad wat een betere benadering zou zijn geweest. Als buitenstaander concurreren met medewerkers die zelf web-analytics met PiWik, Clicky of Google Analytics hebben geimplementeerd, dat red je nooit!!! Voor een klant is het denken in business questions en web-analytics ook een leerproces. Over een tijdje wordt het gesprek voorgezet.

Herken je dat het management dingen aan je vraagt maar je adviezen en rapportages toch eigenlijk de plank misslaan? En dat business questions om inzicht te geven moeilijk is? Laat jouw ervaringen eens weten . . .

Zie ook mijn 3-luik over webstrategie, metrics en analytics . . .

 

Geef een reactie