Insight #1: tijd bounce pagina – niet bij Google

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...
Print Friendly, PDF & Email


Om met de deur in huis te vallen . . . Google Analytics meet niet de tijd van bezoekers op een bounce pagina. En dat is een groot gemis. Bij de optimalisatie van websites gaat altijd veel aandacht gaat uit naar de bounce pagina’s. Zeker als de bounce rate hoog is (60% of 80% of nog meer). Maar wat als eenmalige bezoeken en bounce pagina’s erg belangrijk voor je website zijn? Zoals bij blogs, posts en content-sites met veel artikelen die je kunt downloaden.

Hoge bounce

Een hoge bounce rate wordt vaak gezien als iets wat niet goed is. Immers, zo is de gedachte, bezoekers haken af en dat is niet goed. Maar dat is zeker niet altijd waar. Denk eens aan een servicepagina’s, een FAQ-pagina of bij blogs. Als bezoekers antwoord krijgen op hun vragen waarom zouden ze dan verder bladeren? Een hoge bounce rate is dan eerder een teken dat men gevonden heeft wat men zocht en van grote tevredenheid.

Nu is er bij bounce pagina’s iets vreemds aan de hand.
Google Analytics registreert wel of bezoekers op de eerste pagina die zij bezoeken afhaken.
Maar NIET de tijd die men op die bounce pagina verblijft.

Het is nog gekker . . . bij de gemiddelde tijd dat bezoekers op een pagina verblijven, gaat Google Analytics (GA) uit van ‘0’. En al die 0-waarden in het geval van bounces drukken het gemiddelde sterk omlaag. En zeker voor service-pagina’s of blogs waarvoor de bounce rate vaak hoog is geeft dat een heel scheef beeld.

Kijk eens goed naar onderstaand voorbeeld met de resultaten van de pagina “strategie-customer-insights-customer-journey” van onze website. In de betreffende periode zijn er 4 verschillende bezoekers geweest (users). En zij hebben in totaal 7x de pagina bekeken. Er zijn 2 bezoeken (sessies) die zijn gebounced.

Leestijd op bounce pagina

Realistisch: visible en hidden

We maken het iets moeilijker maar wel realistischer. Het komt vaak voor (denk maar eens aan jezelf) dat als je op een pagina bent, je teruggaat naar een andere tab in je browser. Of weer een nieuwe tab opent of omdat er email of app binnenkomt en je daar direct op reageert. En als je dan weer verder wilt, ga je met heel andere dingen verder . . . herkenbaar?

Daarom zie je een kolom met “visible” en “hidden“. De kolom “Visible” duidt er op hoe lang de betreffende pagina open heeft gestaan. In het geval van “hidden” heb je teruggeklikt naar een andere tab in je browser of deze mogelijk zelfs helemaal afgesloten. De kolommen “visible” en “hidden” zie je niet in de standaard bij Google Analytics (zie verder).

Alle 4 de bezoekers tezamen hebben 8 minuten en 22 sec op de pagina doorgebracht. En dat kunnen we uitsplitsen in 3:57 minuten voor bezoeken die zijn gebounced. En 4:25 minuten voor bezoeken (sessies) waarbij werd doorgeklikt op een vervolgpagina van de site.

Zichtbaar is ook dat voor de bezoekers tezamen de betreffende pagina bijna driekwartier niet is bekeken. Bijvoorbeeld door een mail/app of dat men naar een vergadering moet.

Je ziet ook de kolom “Time on Page”. Dit is de tijd die Google Analytics standaard rapporteert. Oftewel dat de betreffende pagina 14 minuten is bekeken (en dan uitsluitend voor Non-bounce Sessions). En daarmee ben je dus VOLKOMEN op het verkeerde been gezet in vergelijking met de werkelijkheid.

Insights

(1) Gelijke verblijfsduur
In dit voorbeeld zie je dat de verblijfsduur op de pagina voor bezoekers die bouncen en die niet bouncen, ongeveer gelijk is. En dat is een heel ander inzicht dan Google je laat zien (namelijk 14 minuten voor Non-bounce-Sessions).

(2) Bounce pagina’s doen er wel degelijk toe
Misschien nog wel belangrijker is het inzicht dat bounce pagina’s er wel degelijk toe doen. In dit geval kun je ongeveer de helft van de totale bezoekduur (3:57 versus 4:25) er aan toeschrijven. Per bezoekers / user ligt dat op 1:58 versus 1:28.

(3) De juiste content
De “hidden” tijd bij sessies die worden gebounced is veel korter (13:17 / 2 versus 30:50 / 3). Mogelijk is men in het geval van bounces veel specifieker opzoek naar informatie. De noodzaak om verder te bladeren op de website is er niet. En dan is het nog belangrijker dat bij een Google-zoekopdracht men op de juiste pagina landt. Wat nader in kaart kan worden gebracht met een keyword-analysis. Kortom, de juiste content op de landingspagina.

(4) Verblijfsduur op bounce pagina’s soms veel langer
Verblijven in dit voorbeeld bezoekers met een Non-bounce Session iets langer op de pagina, we zien voor andere pagina’s soms ook het tegenovergestelde. Namelijk dat pagina’s die worden gebounced 10x langer worden bezocht (zie kolom “visible calc”). Hoe dat per pagina ligt, geeft veel inzicht in de website en input voor optimalisatie. Zeker als je “dieper” kijkt zoals naar paginacategorie, auteur, hoe ‘oud’ is de post, geografie of device etc.

Ergo: een hoge bounce rate is OK . . . als je maar weet hoe lang je bezoekers op de bounce pagina verblijven.

Onder de motorkap

Bovenstaand overzicht is samengesteld met behulp van de Google Tag Manager en Custom Metrics in Google Analytics. Hieronder vind je een aantal links met posts die je helpen om dat zelf op te zetten.
Kom je er niet uit . . . geef een reactie via het responsformulier.


Overigens is er een groot verschil in het meten van de tijd zoals in de kolom “Time on Page” en de kolommen visible/hidden. Omdat standaard Google de tijd op de bounce- en exit-pagina niet meet zullen de tijdswaarden onder “Time on Page” doorgaans lager zijn dan in de andere kolommen (visible en hidden tezamen).

Links:
https://analytical42.com/2016/track-real-time-on-page/
https://www.simoahava.com/analytics/track-content-engagement-via-gtm/
https://www.simoahava.com/analytics/fire-tag-upon-scroll-depth-and-time-spent/
https://www.simoahava.com/analytics/measure-serp-bounce-time-with-gtm/
https://www.analytics-ninja.com/blog/2015/02/real-time-page-google-analytics.html
https://www.digishuffle.com/blogs/time-on-visible-and-hidden-pages/

Extra links met uitleg over time triggers in Google Tag Manager
https://www.analyticsmania.com/post/timer-trigger-google-tag-manager/
http://stony.me/google-analytics-explained-timer-triggers-in-google-tag-manager/

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Loading...

, , , , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics