Insight #6: haal meer uit Google Search Console

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Laden...
Print Friendly, PDF & Email



Waardevolle uitbreiding van Google Search Console met API:
– koppeling van zoekwoorden, pagina en ranking
– geen beperking van export


Wil je weten welke pagina’s met welke zoekwoorden door Google worden gevonden? Dan geeft Google Search Console (GSC) je daarin inzicht. Een grote beperking van GSC is dat je dat per pagina moet opvragen en dat je maximaal 1.000 regels kunt exporteren. Het goede nieuws is dat er manier is om een totaaloverzicht te genereren voor alle pagina’s en bijbehorende zoekwoorden. Maar er zijn nog veel meer voordelen . . .

Brian Gorman heeft beschreven hoe je via de Google Search Console API veel meer uit GSC kunt halen. Waar Brian nog tegen de grens van 5.000 regels aanloopt blijkt dat bijvoorbeeld 25.000 in een keer exporteren geen enkel probleem is. Of een veelvoud daarvan als je de dataset opdeelt. Lijkt dat je erg veel? Je zit daar snel aan want een webpagina wordt al snel met vele 10-tallen zoekwoorden gevonden.

Hoe je de GSC-API stapsgewijs opzet, adviseer ik je de post How to Query the Google Search Console API van Brian Gorman te volgen. In deze post “beperk” ik me tot wat ik ontdekte hoe je nog meer uit GSG kunt halen.

Script 1 . . . basis opzet

Vul in de “Request body” van de API-console bijvoorbeeld onderstaande code in als je je traffic incl. zoekwoorden per pagina en bezoekdatum wilt downloaden.
Klik in de Search Console API (zie post Brian Gorman) op “Execute” en in het scherm daaronder wordt de output weergegeven. Deze is in JSON-format . . . maar er is een handige tool om dat om te zetten naar een CSV-bestand: https://konklone.io/json/

= = = =
{
“startDate”: “2020-05-01”,
“endDate”: “2020-05-31”,
“dimensions”: [
“query”,
“page”,
“device”,
“date”
],
“rowLimit”: 25000
}

Meer dan 25.000 regels . . .

Eerst voor de nieuwsgierigen de tip hoe je gemakkelijk de 25000 grens kunt doorbreken. Als je meer dan 25000 regels wilt exporteren, dan laat je het script telkens starten waar het vorige is geeindigt.
Default wordt vanaf regel “0” geexporteerd. Als je de eerste 25000 hebt gedraaid, kun je de volgende 25000 exporteren etc

Script 2 . . .

Als je meer dan 25000 regels wilt exporteren, dan laat je het script telkens starten waar het vorige is geëindigd. Default wordt vanaf regel “0” geëxporteerd. Als je de eerste 25000 hebt gedraaid, kun je de volgende 25000 exporteren etc. Bijvoorbeeld:
“rowLimit”: 25000,
“startRow”: 25000

. . . en vervolgens
“rowLimit”: 25000,
“startRow”: 50000

etc, etc

TIP:
Laat jij vaak de reacties op posts voor wat ze zijn? Jammer want reacties naar aanleiding van een post bevatten vaak interessante toevoegingen. Bijvoorbeeld:
– gebruiksvriendelijke online tool i.p.v. de API
– link naar Google-developers-pagina: meer 25000 regels via API.

Haal meer uit Google Search Console . . .

Hieronder staat de output zoals je die met bovenstaand script in Excel kunt binnenhalen. Ik heb daarvoor een van de pagina’s van 2LVW gefilterd.
In de eerste regel staat dat op 2-5-2020 met de zoekopdracht “data analyse tools” de betreffende pagina is gevonden. In totaal is op die dag de pagina bij Google 2x getoond (kolom F). En er is 1x op doorgeklikt (kolom E).


Bijzonder interessant is dat de zoekterm “data analyse tools” bij de betreffende bezoekers (die houdt Google “geheim”) gemiddeld op de 2e plaats in de zoekresultaten stonden.
Kolom C (device) geeft aan op er mobiel of op een desktop werkt gewerkt.

Als je bovenstaand overzicht vergelijkt met de standaard situatie van Google Search Console dan begrijp je dat het jezelf verdiepen in de API van GSC meer dan de moeite waard is.

Standaard output vanuit Google Search Console

Insights

(1) Een tabel met zoekterm, pagina, datum en ranking
Waar de standaard output van Google Search Console nogal onhandig (zelfs onwerkbaar is bij een groot aantal pagina’s) geeft het werken met de API ongekende mogelijkheden. Immers, wat wil je nog meer dan per pagina weten wat de zoekwoorden zijn die er toe doen en wat de ranking daarop van je website is?

(2) Doorbreken van de beperking van 1000 regels
Het voordeel hiervan is evident.

(3) Uitbreiden met vele metrics en dimensions
Het overzicht dat ik in deze post laat zien, kun je aanzienlijk uitbreiden. Het is mogelijk om vooraf te filteren, bijvoorbeeld alle traffic afkomstig uit Nederland. Voor ideeen . . .
– link voor 10 populaire request queries of
overzicht voor metrics en dimensions (wel even naar beneden scrollen)

1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren
Laden...
Nog geen reacties.

Geef een reactie

2LVW online marketing & business analytics