1 Wist ik al2 Leuk om te weten3 Kan ik echt wat mee4 Interessant voor vakgenoten5 Heeft mij inzicht gegeven Waardeer deze post - klik op de sterren (6 votes, average: 4,17 out of 5)
Loading...Loading...

Google+ is vorig jaar zomer (2011) gelanceerd en laat een spectaculaire groei zien. Maar nog altijd wel op ruime achterstand van Facebook en Twitter. Je kunt al dan niet een fan van Google zijn maar als je vanuit SEO beter gevonden wilt worden dan is Google Plus een ‘must’. Als 2LVW werken we ook actief met Google+. En met een merkbaar resultaat!

Waarom Google+
Met Google+ wil het zoekmachinebedrijf een belangrijke speler worden voor social media. Maar niet als directe concurrent van Facebook als sociaal netwerk. Het doel van Google+ is dat het een social layer biedt om gebruikers één centrale toegang voor alle aan Google gerelateerde producten te geven. Dus Google moet niet alleen synoniem zijn voor zoeken maar voor alles wat je ‘internetleven’ makkelijk maakt. En dan bedoelt Google natuurlijk haar producten zoals Picasa, Google docs, mobile app, Android etc.

Het essentiele verschil met Facebook is dat dat een netwerk is van mensen die in principe elkaar kennen en met elkaar communiceren. Bij Google+ draait het om het verspreiden van content en de (indirecte) relaties tussen mensen.

Hogere positie met Google+
2LVW - Google PlusWebpagina’s met een koppeling naar Google+ realiseren duidelijk betere zoekresultaten. Veel beter dan met Facebook en Twitter. Een snelle conclusie . . .  Google speelt vals en bevoordeelt zichzelf. Een te snelle conclusie . . .

  • Facebook zelf schermt een groot deel af voor o.a. de Google-zoekrobots
    Zie ook Cyrus Shepard in een blog op SeoMoz
  • een Google+ profiel kan veel meer tekst bevatten;
    Bij Google+ wordt dus veel meer geindexeerd. En dat is goed voor de vindbaarheid.

    • Facebook 275 (woorden)
    • Twitter 491
    • Google+ 2.621
  • inbound links;
    Met een Google+ profiel worden afbeeldingen / iconen bij zoekresultaten geplaatst. Hiervoor moet een link van de betreffende webpagina naar je Google+ profiel worden gemaakt. Door de links die je binnen Google+ met anderen hebt, is de interne linking binnen Google al snel heel groot. En veel links zijn goed voor de vindbaarheid. Social search en social circles spelen hierbij een belangrijke rol

Social search
2LVW - GooglePlus social searchHet idee achter social search is dat de mening en ervaring van vrienden je meer waard zijn dan van anderen. Bijvoorbeeld als je een nieuwe smartphone zoekt, een vakantie of restaurant wilt boeken. Vrienden en contacten heb je via Twitter, Picasso, Facebook, Linkedin etc. En indirect de vrienden van vrienden behoren indirect tot je netwerk (social circles). Indirect sta je al snel in contact met honderden mensen. Het startpunt van social search is je Google+ -profiel. Daar kun je opgeven van welke netwerken en diensten je gebruik maakt. Zie ook een informatie video van Google over social search.

Search, plus Your World
Er wordt wel gezegd dat met Google+ een stille revolutie aan de gang is. Bij “Search, plus Your World” bepaalt Google de zoekresultaten niet alleen inhoudelijk (content) maar ook op je persoonlijke voorkeuren en relaties. Google heeft dit begin januari 2012 geintroduceerd maar is momenteel (maart 2012) nog niet in Nederland beschikbaar. Toch alvast een vooruitblik wat we met “Search, plus Your World” kunnen verwachten. Er worden naast social search nog drie functies geboden:

Google+ personal search1. Personal Results
De zoekresultaten worden helemaal op jou afgestemd. De Google+ -post van jouw vrienden worden doorzocht en ook je eigen foto’s op vanuit Picasa worden weergegeven.
Het voorbeeld hiernaast is van een Google medewerker. Als hij zoekt op “chikoo” dan ziet hij niet alleen deze vrucht maar ook foto’s van zijn hond ook zo heet.
De pijlen in de afbeelding geven aan dat hij Google persoonlijk laat zoeken (zoals aangegeven is deze gebruikersinterface per maart 2012 nog niet in Nederland beschikbaar).

2. Profiles in Search
Als je naar een persoon zoekt dan zoekt Google met deze functie primair naar mensen binnen jouw cirkels (vrienden en vrienden van vrienden). Het voordeel is dat je niet de overload krijgt van mensen met dezelfde naam maar alleen die mensen die je kent. 2LVW - Google+ Profile SearchEn eigenlijk ook vertrouwd. Immers, zij behoren tot je (in)directe relatiekring.
De autocomplete-functie (=  Google Instant) geeft een afbeelding van de persoon. En als je er op klikt landt je op zijn/haar profielpagina.

3. People and Pages
Google+ is gebouwd rond de kringen / cirkels van vrienden en contacten. Als je op een algemene term zoekt dan worden aan de rechterkant van de pagina zoekresultaten getoond van mensen die veel over dit onderwerp hebben gepubliceerd en die tot jou (in)direct relatienetwerk behoren.
Hier zit volgens mij een ‘verborgen’ bedoeling van Google achter c.q. een mogelijkheid voor bedrijven om zich te profileren. Als je bijvoorbeeld op Audi of Volvo zoekt dan zou van deze merken een webpagina kunnen worden getoond. En dat lijkt heel veel op Google Adwords (en staat toevallig (?) ook op dezelfde plek op de pagina). Zo’n pagina lijkt mij wel veel informatiever dan een Adwords-advertentie. En is vooralsnog ‘gratis’ (afgezien van de verborgen interne kosten).

Kortom, met Google+ kun je als je ingelogd bent ‘persoonlijk’ zoeken. Daarmee

  • worden de zoekresultaten van Google+ -vrienden prominenter getoond
  • wordt bij het zoeken naar personen al in het zoekscherm de profielgegevens en icoon weergegeven
  • wordt in het geval van algemene zoekwoorden zoals auto’s of muziek aan de rechterkant (waar normaal de Adwords advertenties staan) toepasselijke profielen en pagina’s getoond.

Naar verluidt hoef je voor dit laatste niet per se ingelogd te zijn. En dat biedt zoals gezegd kansen om je bedrijf en producten te profileren. Oftewel, webpagina’s zul je voor Google+ moeten optimaliseren. Je kunt daarbij denken aan:

  • creëer zoveel mogelijk contacten en cirkels
    Als je veel contacten hebt dan wordt je vaker getoond
  • veel plussen (+1)
    deze worden automatisch gedeeld en verspreiden zich daardoor razendsnel
  • profiel
    gebruik het aantal woorden die je in je Google+ -profiel en -pagina’s hebt. Ga slim om met title, description en content
  • rel=”author”
    hiermee leg je de relatie tussen je naam en je profiel. En wordt je foto bij de zoekresultaten getoond

Kortom, de ‘truc’ met Google+ is om zoveel mogelijk mensen in je cirkels op te nemen. Want daarmee kom jij hoog in hun zoekresultaten. En dat effect wordt nog groter als je actief bent op Google+.

Google+ voor bedrijven
Voor de vindbaarheid van bedrijven zal naar verwachting Google+ een grote rol gaan spelen. Zie bijvoorbeeld het hierboven genoemde voorbeeld onder People en Pages. Hoe je voor bedrijven Google+ -pagina’s opzet staat in de video Getting Your Business on Google+ Webinar. In een volgende post gaan we hier verder op in en wat de marketingkansen voor bedrijven met Google+ zijn.

Ik ben benieuwd naar jou ervaringen met Google+ en SEO.

Hieronder nog een aantal links voor meer achtergronden:
Search, plus Your World
 How Google+ Uses SEO to Steal Search from Facebook and Twitte (Cyrus Shepard)
Author information in search results

Google’s Results Get More Personal With “Search Plus Your World”
t3n nr 25 – Es gibt Kreis, baby
t3n nr 26 – Social SEO: Schon heute um SEO für Google+ kümmern
Google Plus fuer Unternehmen: Das sind die Vorteile

 

Geef een reactie