Samenvatting:(1) hoe je met een formule handmatig kwartielen berekent(2) wat in Excel .INC en .EXC betekenen(3) duidelijk voorbeeld Als data analist of scientist raak je nooit uitgeleerd. Zo “herontdekte” ik onlangs sinds de middelbare school weer de betekenis van kwartielen, decielen en percentielen. In Excel kun je ze snel uitrekenen. Vroeger zou dat voldoende zijn […]
Insight #6: haal meer uit Google Search Console
Waardevolle uitbreiding van Google Search Console met API:– koppeling van zoekwoorden, pagina en ranking– geen beperking van exportWil je weten welke pagina’s met welke zoekwoorden door Google worden gevonden? Dan geeft Google Search Console (GSC) je daarin inzicht. Een grote beperking van GSC is dat je dat per pagina moet opvragen en dat je maximaal […]
Insight #5: digital masters – veel dataprojecten mislukken
Wat zijn Digital Masters? Dat zijn de organisaties die het voortouw en succes hebben op het gebied van digitalisering. En dan gaat het niet alleen over Apple, Google of Facebook maar ook ‘gewone’ bedrijven zoals BOL.com, Belastingdienst en CoolBlue. Of nog gewoner . . . misschien wel jouw bedrijf. Digital Masters Digital Masters lopen voorop […]
Insight #4: big data – tips uit de praktijk
Door Sander Lenselink Wat is de dagelijkse praktijk van Big Data? Hoe begin je en wat levert het op? In deze post gaan we daar op in. Een van de grootste uitdagingen is hoe je Big Data op de agenda van de directie krijg. Natuurlijk is de board zich bewust van de ontwikkelingen. Big Data […]
Insight #3: churn voorspellen met Neslin-model
Een praktisch model voor het voorspellen en managen van churn: Neslin-model.Churn geeft marketing- en salesmanagers vaak slapeloze nachten. Je werkt hard om nieuwe klanten te winnen maar ondertussen vertrekken er via de achterdeur ook weer. Wat zijn de insights voor accurate voorspellingen van churn? Churn is volgens Scott A. Neslin et al. in een artikel […]
Insight #2: meten van engagement
Hoe betrokken zijn de bezoekers op je website? Zijn het alleen kijkers of worden je posts echt gelezen? Daar gaat het om bij “engagement”. Onderzoek van Chartbeat toont o.a. aan dat een gemiddelde bezoeker na een actie zo’n 5 seconden echte aandacht hebben. Dus als een bezoeker zijn muis beweegt, iets via het toetsenbord invoert […]
Insight #1: tijd bounce pagina – niet bij Google
Om met de deur in huis te vallen . . . Google Analytics meet niet de tijd van bezoekers op een bounce pagina. En dat is een groot gemis. Bij de optimalisatie van websites gaat altijd veel aandacht gaat uit naar de bounce pagina’s. Zeker als de bounce rate hoog is (60% of 80% of […]
Small en big data – hoe zit dat?
Het toepassen van data . . . hoe zit dat? Veel bedrijven vragen zich dat af, aldus de een onderzoek van de Kamer van Koophandel en de Jheronimus Academy of Data Science (2017). Het toepassen van data is het zien van de mogelijkheden (visie) en ook het gebruik van data in de dagelijkse business. […]
4 pijlers onder customer journey
Ben je ook altijd nieuwsgierig hoe anderen met data en de customer journey omgaan? En bijvoorbeeld nieuwsgierig hoe in 2012 data een belangrijke rol speelde bij de herverkiezing van Barrack Obama? En dat in gewone mensentaal zonder te worden bedolven onder technische details. Dan moet je eens de meetup van DataDonderdag bezoeken. Per avond 4-5 […]
Analytics – dimensie en metrics
Door Sander Lenselink Worstel je vaak in Google Analytics met de begrippen dimensie en metrics? Voor “metrics” worden ook de begrippen meetwaarden en statistieken gebruikt. Een uitleg . . . Metrics Metrics zijn TELLINGEN zoals het aantal pagina weergaven of het aantal gebruikers. Dimensies Met dimensies geef je aan WAT je wilt meten zoals […]
Big data en Hadoop – management overview
Door Sander Lenselink Als er over big data en Hadoop wordt gesproken dan gaat het vaak over twee uitersten. Of het zijn algemene populaire verhalen. Of het gaat alleen over de techniek en ben je na twee regels al het spoor bijster. Deze post slaat een brug en wijst je als management op de […]
Big Data – beste analyse tools
Door Sander Lenselink De afgelopen tijd heb ik me grondig verdiept in Big Data en de bijbehorende analyse tools. Een course die ingaat op het (bijna) hele big data ecosysteem is “Hadoop and Big Data Technologies” van Eduonix. Ik heb me er behoorlijk op verkeken hoeveel tijd me het kostte om de hele course te […]
Wordt Albert Heijn met BOL een Marktplaats?
Albert Heijn en BOL.com gaan hun websites openstellen voor andere winkeliers en leveranciers. Worden deze platformen daarmee een nieuwe Marktplaats? Ahold-ceo Dick Boer lichtte dinsdag 18 november 2014 deze plannen toe tijdens een pers- en analistenbijeenkomst in Utrecht waar BOL is gevestigd. BOL.com geeft aan dat zij dagelijks 820.000 mensen bereikt. Gemiddeld kopen klanten bij […]
Big data verandert de toekomst
Door Sander Lenselink Gaat big data de toekomst veranderen? Ik ben ervan overtuigd. Waarom dan? De hoeveelheid beschikbare data groeit explosief. Maar dat is niet de reden dat big data in de toekomst bepalend zal zijn. Er zijn een aantal onderliggende ontwikkelingen die zeker zoveel impact hebben. Aan ‘kale’ data heb je niet veel. Het […]
Big data en Hadoop – wat je beslist moet weten
Door Sander Lenselink Wat is big data? Volgens Wikipedia en de GartnerGroup gaat het om (1) de hoeveelheid data, (2) de diversiteit en (3) de snelheid waarmee de data wordt opgevraagd. Een voorbeeld . . . denk aan de zoekresultaten bij Google. Je kunt je voorstellen dat de hoeveelheid data bij Google immens is. En […]
7 stappen voor meer conversie – meerwaarde #7
Door Sander Lenselink Hoera . . . bezoekers worden kopers. Dan biedt jouw webshop meerwaarde ten opzichte van je concurrenten. Voordat bezoekers kopers zijn geworden is er een hele reis (customer journey) afgelegd. Via Google is men op de juiste pagina van je webshop geland. De webshop straalde vertrouwen uit en de koper werd gestimuleerd […]
7 stappen voor meer conversie – gemak #6
Door Sander Lenselink Conversie . . . worden bestellers ook echt kopers? Bij kopen op internet moet bijna altijd een formulier worden ingevuld. Zeker als je bij die webshop voor het eerst koopt. Bij het invullen van formulieren gaat het helaas vaak mis. De besteller haakt af en koopt elders! Er is geen gemak in […]
7 stappen voor meer conversie – zekerheid (#5)
Door Sander Lenselink Conversie . . . kijkers worden kopers. Mensen zijn vaak tot het laatst toe onzeker als ze iets (online) kopen. We hebben dat zelf ook weleens. We zijn in de online-winkel aan aan het afrekenen en plotseling twijfelen we of willen we zekerheid dat we niet voor verrassingen komen te staan bij […]